Her er årets beste reklamelåter

Elsker musikk som ikke selger.

(Dagbladet.no): Når Advertising Age plukker ut årets beste og verste låter brukt i reklameåret 2008, røper de én ting om reklamebransjen:

De liker alternativ musikk.

På topp ti-listen over den beste musikken brukt i reklame er det ikke mange artister folk flest har hørt om. På listen over den verste musikken florerer det derimot av kjente navn.

Politisk hip hop på topp
Det er hip hop-artisten, poeten og skuespilleren Saul Williams som tar førsteplassen med sin låt «List of Demands». Sangen fra 2004 blir brukt i Nike sin «My Better»-reklame.

Saul Williams er en artist kjent for sitt politiske engasjement, og har aldri slått gjennom kommersielt.

Williams har tidligere uttalt at han så for seg sinte, underbetalte arbeidere som lagde Nike-produkter da han ga dem tillatelse til å bruke låta.

Han håpet på at bruken av sangen ville sette arbeidsvilkårene til Nike-ansatte på dagsplan igjen.

Apple leder an
Nike er ikke det eneste verdenskjente merkenavnet som tar i bruk relativt ukjente artister i sin markedsføring.

Apple har virkelig tatt steget inn i musikkens obskure verden med artisten Yael Naim. Hennes låt «New Soul», brukes i Apples vakre «Macbook Air»-reklame tok en tredjeplass på listen.

Yael Naim er en relativt ny artist fra Frankrike og vil garantert nyte nyvunnen oppmerksomhet takket være Apple. Selskapet har tidligere vært med på å hjelpe andre artister opp og frem, da først og fremst Feist som ble brukt i en reklame for iPod Nano.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er bare et navn som skiller seg ut blant de mer ukjente artistene på listen, det er Alison Krauss og Robert Plant. Deres låt «Killing The Blues» fra countryfolk albumet «Raising Sands» , blir brukt av butikkjeden JC Penney i en reklame der de promoterer den amerikanske livsstilen.

Reklame kan hjelpe salget
Originalmusikk brukt i reklame kan ofte hjelpe band og artister til et kommersielt gjennombrudd, et eksempel på dette er svenske Jose Gonzalez. Hans versjon av The Knifes «Hearbeats» ble brukt i en reklame for Sony Bravia og var med på å løfte svensken opp og ut i verden.

Norske Røyksopp fikk også et ekstra løft da deres låt «So Easy» ble brukt i en reklame for T-Mobile i England for noen år siden.

Dette var alle reklamer som regnes for å være gode, men skal vi tro Advertising Age blir dårlige reklamer ofte verre med elendig musikk.

På førsteplass over de mest kritikkverdige musikkstykkene i reklamer, er Toyota med sin jingleaktige «Saved By Zero». En klassisk reklamelåt som setter seg på hjernen og blir der.

Pussycat Dolls sin skamløse reklame for «Bally's Fitness», en treningssenterkjede, får en fjerdeplass. Se reklamen og forstå hvorfor.

Bruken av Madonnas 4 minutes i en reklame for Sunsilk imponerte heller ikke juryen til Advertising Age.

Vet du om noen norske reklamer som tar i bruk god eller dårlig musikk? Kom med forslag!