Her er årets kuleste filmplakater

Disse kan du henge på veggen uten å rødme.

(Filter): Det er vel sjelden man legger ordentlig merke til filmplakater.

De aller fleste distributører og produsenter forholder seg nemlig ganske fast til maler og konsepter de vet fungerer, og tar sjelden risikoen med å teste noe helt nytt.

Men av og til kommer det også plakater som pløyer ny mark eller bare ser fordømt bra ut. I bildeserien øverst finner du noen eksempler på et knippe 2013-plakater som du uten å rødme kan klistre opp på veggen.

Orgasmefjes Et av de mest kjente eksemplene som er med her, er en av orgasmeplakatene til Lars von Triers «Nymphomaniac», som vakte mye oppsikt da de kom.

I dag ga forresten Foreningen Danske Filmkritikere svar på tiltale, da de lanserte sin egen versjon av plakatene - der filmens stjerner er byttet ut med en håndfull prominente skribenter.

Flere av eksemplene i bildeserien her er for øvrig inspirert av årsbestekåringene til Film.com, Vulture, MUBI og Indiewire.

Denne saken ble opprinnelig publisert på Filtermagasin.no - Norges beste film- og tv-blogg.

NEBRASKA Årets filmplakat, ifølge Adrian Curry, som skriver den ukentlige spalten Movie Poster of the Week for MUBI. Et enkelt og elegant karakterportrett, som spiller på det gåtefulle ved hovedkarakteren Woody Grant (Bruce Dern). Curry påpeker også hvordan silhuettens form minner om et spørsmålstegn.
SPRING BREAKERS: En pop-perfekt poster som bare kunne vært bedre om den var selvlysende, bemerker Vulture.
BLIND: - Dette er tilsynelatende et vakkert bilde, av en norsk og fager kvinne i en opplyst leilighet. Det er stramme fonter og klassiske profilvalg. Men så har vi ristet det hele litt. Et par ord i kursiv, den lille «Blind»-tittelen som ikke er helt på linje. Så at man skal føle litt uro er meningen, fortalte designer Eivind Stoud Platou i Handverk til oss. Les intervjuet med ham på Filtermagasin.no.
BLÅ ER DEN VARMESTE FARGEN: Kom i flere strålende plakatvarianter. Dette er henholdsvis den amerikanske og engelske versjonen.
BLÅ ER DEN VARMESTE FARGEN: Kom i flere strålende plakatvarianter. Dette er henholdsvis den amerikanske og engelske versjonen.
GRAVITY: For Warner Bros. ville det såklart vært mer fristende å bruke tette nærbilder av Sandra Bullock og George Clooney for å lokke folk til kinosalene, og slike plakatvarianter ble også lagd. Men da studioet følte seg trygge på at folk hadde fått med seg hvem som spilte hovedrollene tok de også sjanse på en renere og langt lekrere variant.
HUNGER GAMES: CATCHING FIRE: Julegavetips til tenåringen!
SIDE EFFECTS: Resepten som utgjør en av posterne til Steven Soderberghs «Side Effects» er en perfekt tematisk match med filmen og får en til å stoppe opp.
NYMPHOMANIAC: Designbyrået som jobber med Lars von Triers kommende erotiske drama har virkelig fått boltre seg, og best var ideen med å slippe plakater der hver av hovedkarakterene gir sitt beste orgasmefjes.
POST TENEBRAS LUX: Nydelige farger, fantastisk font. Plakaten sier jo ikke mye om selve filmen, men pirrer definitivt likevel.
INSIDE LLEWYN DAVIS: Gråtonene fra filmen er beholdt og forsterket, mens bildet er en pastisj på «The Freewheelin' Bob Dylan» (med en katt i stedet for en kvinne).
NEBRASKA Årets filmplakat, ifølge Adrian Curry, som skriver den ukentlige spalten Movie Poster of the Week for MUBI. Et enkelt og elegant karakterportrett, som spiller på det gåtefulle ved hovedkarakteren Woody Grant (Bruce Dern). Curry påpeker også hvordan silhuettens form minner om et spørsmålstegn.
SPRING BREAKERS: En pop-perfekt poster som bare kunne vært bedre om den var selvlysende, bemerker Vulture.
BLIND: - Dette er tilsynelatende et vakkert bilde, av en norsk og fager kvinne i en opplyst leilighet. Det er stramme fonter og klassiske profilvalg. Men så har vi ristet det hele litt. Et par ord i kursiv, den lille «Blind»-tittelen som ikke er helt på linje. Så at man skal føle litt uro er meningen, fortalte designer Eivind Stoud Platou i Handverk til oss. Les intervjuet med ham på Filtermagasin.no.
BLÅ ER DEN VARMESTE FARGEN: Kom i flere strålende plakatvarianter. Dette er henholdsvis den amerikanske og engelske versjonen.
BLÅ ER DEN VARMESTE FARGEN: Kom i flere strålende plakatvarianter. Dette er henholdsvis den amerikanske og engelske versjonen.
GRAVITY: For Warner Bros. ville det såklart vært mer fristende å bruke tette nærbilder av Sandra Bullock og George Clooney for å lokke folk til kinosalene, og slike plakatvarianter ble også lagd. Men da studioet følte seg trygge på at folk hadde fått med seg hvem som spilte hovedrollene tok de også sjanse på en renere og langt lekrere variant.
HUNGER GAMES: CATCHING FIRE: Julegavetips til tenåringen!
SIDE EFFECTS: Resepten som utgjør en av posterne til Steven Soderberghs «Side Effects» er en perfekt tematisk match med filmen og får en til å stoppe opp.
NYMPHOMANIAC: Designbyrået som jobber med Lars von Triers kommende erotiske drama har virkelig fått boltre seg, og best var ideen med å slippe plakater der hver av hovedkarakterene gir sitt beste orgasmefjes.
POST TENEBRAS LUX: Nydelige farger, fantastisk font. Plakaten sier jo ikke mye om selve filmen, men pirrer definitivt likevel.
INSIDE LLEWYN DAVIS: Gråtonene fra filmen er beholdt og forsterket, mens bildet er en pastisj på «The Freewheelin' Bob Dylan» (med en katt i stedet for en kvinne).