DAGBLA' PÅ OFFENSIVEN:  Teknologi- og utviklingsredaktør i Dagbladet, Hildegunn Soldal og redaksjonssjef Rolf Fiske viser stolt fram den nye digitalsatsingen til Dagbladet - i forbindelse med lanseringen av DB Pluss. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
DAGBLA' PÅ OFFENSIVEN: Teknologi- og utviklingsredaktør i Dagbladet, Hildegunn Soldal og redaksjonssjef Rolf Fiske viser stolt fram den nye digitalsatsingen til Dagbladet - i forbindelse med lanseringen av DB Pluss. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Her er Dagbladet Pluss

I dag lanserer Dagbladet både Dagbladet Pluss og ny eAvis.

Dagbladet kommer i dag med to store digitale nyheter. Vi lanserer Dagbladet Pluss, hvor vi legger saker som i hovedsak ikke er blitt lagt ut på nettet til nå. I tillegg lanserer vi den nye eAvisa, som er tilpasset mobil, lesebrett og desktop.

- Dette er en milepæl for oss, sier sjefredaktør John Arne Markussen.

Sjefredaktøren omtaler dette som en betydelig investering og en vesentlig omlegging av publiserings- og innholdsstrategien til hele mediehuset.

Digital papiravis Dagbladet tilbyr den første uka av DB Pluss gratis. Deretter vil den koste 29 kroner per uke, 49 per måned eller 399 for et helt års abonnement.

- I tillegg lanserer vi Dagbladet som eAvis, en digital utgave av papiravisa, side for side, sier Markussen og fortsetter:

- På denne måten bygger vi opp et nytt inntektsbein, en måte å finansiere journalistikken på.

DB Pluss uten reklame Dagbladets eAvis tilbys via betalingstjenesten DBiD, og vil koste 14 kroner hverdager og søndag, mens lørdagsutgaven, inkludert Magasinet, koster 21 kroner. Månedesprisen med tilgang til hele eAvisa blir på 175 kroner per måned.

DB Pluss blir foreløpig uten reklame.

DAGBLADET PLUSS:  Her er et eksempel på det nye tilskuddet i Dagbladdet-familien.
DAGBLADET PLUSS: Her er et eksempel på det nye tilskuddet i Dagbladdet-familien. Vis mer

Hensikten med den digitale innholdtjenesten er at veien blir til mens man går. Dagbladet har ikke forhastet seg med lanseringen av dette, men har arbeidet intenst og grundig i det stille i flere måneder.

Utvikles over tid - DB Pluss skal bli en tjeneste med godt innhold til våre brukere, og den skal utvikles over tid, sier Markussen.

Redaksjonssjef Rolf Fiske, som har ledet arbeidet med Dagbladet Pluss sier at her vil man finne eksklusive nyheter, utrolig mye bra fra Magasinet, reportasjer med historisk innhold - og sist men ikke minst god temajournalistikk.

-Her er det noe for enhver smak, og innholdet vil også bli vist fram på Db.no, sier Rolf Fiske.

Bygge gradvis Dagbladets sjefredaktør opererer ikke med en presis målsetning for antall abonnenter.

Han sier at Dagbladet gradvis vil bygge den nye tjenesten.

- Vi håper raskt på noen tusen, uten at jeg vil tallfeste mer nøyaktig, sier Markussen.

Noe nytt Teknologi- og utviklingsredaktør i Dagbladet, Hildegunn Amanda Soldal, forteller at Dagbladet gjør digital nybrottsarbeid.

- Dagbladet Pluss er en heldigital betalingstjeneste som ikke er knyttet til papiravisa. Vi gjør noe som ikke noen andre i Skandinavia gjør, sier hun.

- Mange tenker morgenutgaver og kveldsutgaver, også på digitalt innhold, men mediehverdagen er ikke lenger slik at man kan tenke sånn. Vi må ha noe nytt hele tiden. Man kan ikke bestemme leservanene til folk, og må være tilgjengelig hele tida med løpende innhold. Den er ikke knyttet opp mot noen deadline, slik en papiravis er, sier Hildegunn Amanda Soldal.
 
Opplevelse - Vi har brukt tid på innholdet for å lage en ekstra god leseropplevelse. DB Pluss er designet for langlesning og skal gi leserne et pusterom. Man kommer tettere på innholdet, det er mer visuelt og har mer interaktivitet enn ei vanlig nettavis eller papiravis, sier Soldal.
 
Dagbladet Pluss skal ikke gå ut over produksjonen til gratisproduktet Dagbladet.no, som fortsatt kommer til å gi leserne en enorm opplevelse. Den Ipad-betalingsløsningen vi har i dag kommer imildertid til å gå over til å være en eAvis, en digital versjon av papiravisa.
 
- Vi lanserer også betalings- og registreringsløsningen DBiD. Her registrerer man seg, og kan på en enkel måte kjøpe tilgang til de tjenestene man ønsker. Og det kommer flere slike tjeneste etterhvert, i form av ulike klubber og lignende, sier Soldal.

SPENNENDE: Dette er en milepæl for oss, sier sjefredaktør John Arne Markussen.
Foto: Lars Eivind Bones
SPENNENDE: Dette er en milepæl for oss, sier sjefredaktør John Arne Markussen. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer
FORDYPNING:  Fordypning er stikkord for Dagbladets nye digitale satsing, betalingstjenesten DB Pluss.
FORDYPNING: Fordypning er stikkord for Dagbladets nye digitale satsing, betalingstjenesten DB Pluss. Vis mer