NY SJEFREDAKTØR: John Arne Markussen (58). Foto: Lars Eivind Bones
NY SJEFREDAKTØR: John Arne Markussen (58). Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Her er Dagbladets nye sjefredaktør

John Arne Markussen har ansatt forgjengeren Lars Helle to ganger. Det blir stø kurs når 58-åringen selv tar over styringen.

- Dette er først og fremst et uttrykk for kontinuitet, sier John Arne Markussen.

På et allmøte i Dagbladet i dag klokka 14 kunne konserndirektør Tore Stangebye presentere Dagbladets nye sjefredaktør. John Arne Markussen har solid erfaring i avisa. Han hadde sin første sommerjobb i 1977, og har siden vært korrespondent og nyhetsredaktør. De siste årene har han jobbet som konsernredaktør.

Markussen tar over for Lars Helle, som han selv har vært med på å ansette to ganger - som korrespondent i Stavanger - og som del av redaktørkollegiet i 2001 da Helle hadde vært redaktør i Rogalands Avis. I tillegg jobbet de to sammen i USA en periode mens Markussen var New York-korrespondent.

- Godt samkjørt - Jeg har kjørt masse med Lars i baksetet rundt i USA. Vi er godt samkjørt, sier Markussen og smiler.

Han varsler ingen store endringer, men vil videreføre det han oppsummerer som en god utvikling for Dagbladet. En utvikling han selv har vært med å legge føringer for som konsernredaktør og styremedlem.

- Vi har en godt begrunnet strategi, som baserer seg på en erkjennelse av at Dagbladet hører hjemme i løssalgskategorien. Det har vi tydeliggjort de siste par årene. Slagene står hver dag i avisstativene og i oppslutningen på nett.

Dagbladets papiropplag har under Helles ledelse vist en oppsiktsvekkende positiv utvikling, sett i lys av tendensen ellers i markedet.

Multimedialt mediehus
- Papir vil ha en veldig viktig plass i vår struktur i mange år framover. Vi har på ingen måte gitt opp papir her i huset. Samtidig må vi være realistiske. Vi må utvikle ny forretning på de digitale plattformene, og jeg er av dem som mener man skal ta betalt.

Ikke for nettavisa, understreker Markussen.

- Men for utlike digitale plattformer. Det er betalingsvilje der ute. Papiret har ikke en egenverdi i seg selv,  men innholdet har det. Og det er så sterkt at jeg tror folk er villige til å betale for det, også i framtida. Avishuset Dagbladet skal utvikles til å bli et multimedialt mediehus, hvor du kan lese vårt innhold hvor du vil, når du vil.

Dagbladet har vært seinere ute enn andre med å lansere en egen utgave for Ipad. Det er ikke nødvendigvis et problem, mener Markussen.

- Det er ikke alltid det er viktig å være først. Vi er en bedrift som er nødt til å tenke litt mer smart enn våre konkurrenter. Noen ganger kan det være lurt å lære av andres feil, og finne ut sine egne løsninger. Det har vi i alle fall spart mye penger på i denne sammenheng.