Her er de beste spillvåpnene!

Har du noen bedre?

(Dagbladet.no): Det er ikke få spill som har inneholdt knalltøffe våpen gjennom tidene. Når vi nå prøver å plukke ut ti av det tøffeste, er det en vanskelig oppgave - for hvert våpen vi tok med på lista, måtte vi forkaste ti andre.

Nå har vi i hvert fall gjort et forsøk på å samle sammen ti av de artigste våpnene vi har vært borti. Kjenner du til flere? Fortell om dem i kommentarfeltet nederst!

BFG-9000 – «Doom»-serien (Pc, og mange andre)
Få spillvåpen er mer kjent enn BFG9000 – som etter sigende står for det temmelig dekkende navnet Big Fuckin’ Gun (det er uansett mye tøffere enn Big Force Gun). Mer slagkraft skulle du lete lenge etter når de pikselerte beistene i «Doom» skulle ryddes av veien. De fleste skytespill har senere lansert sine egne versjoner av BFG9000, men ingen kan måle seg med den dødbringende, plasmaslyngende originalen.

Hand of God  – «Rise of the Triad» (Pc)

Det magiske balltreet (Excalibat) og angrepsbikkja (Dog Mode) i «RotT» var gjeve saker, men i ren overdrivelse var det ingenting som slo God Mode, en tilstand hvor spilleren var immun mot all skade og ved hjelp av «The Hand of God» kunne drepe enhver fiende i rommet med ett skudd uten å sikte. Ingen kraftigere, ingen morsommere.

Gravity Gun  – «Half-Life 2» (Pc, Xbox)

Lykken er å bruke tyngdekraften til din fordel, enten det er til oppgaveløsing eller annihilasjon av ymse fiender. Det var selvsagt ekstremt imponerende hva «Half-Life 2» presterte å levere av grafisk magi på pcene i 2004, men selv flere år etter er det få våpen som huskes like godt som gravitetsgeværet. På annenplass? Kubeinet, selvsagt.

Stellar Converter  – «Master of Orion II» (Pc)

BFG9000: Dette våpenet møtte vi for første gang i «Doom», som ble gitt ut i 1993.
BFG9000: Dette våpenet møtte vi for første gang i «Doom», som ble gitt ut i 1993. Vis mer

«Master of Orion II» lar deg bruke en rekke ukonvensjonelle våpen, men du kan ikke gjøre annet enn å uttrykke barnslig glede når du endelig får bruke Stellar Converter; et supervåpen som lar deg redusere fiendens planeter til et tynt asteroidebelte.

Rail Gun  – «Quake II» og utover i serien (Diverse)

Det som er skremmende med dette übereffektive, magnetbaserte våpenet, er at det faktisk utvikles i virkeligheten. Introdusert i «Quake II» var Rail Gun et naturlig valg for viderekomne, der du med rett timing og presisjon får slynget prosjektilene gjennom fiendenes kropp ... og inn i neste ... og neste ...

Ice Beam  – «Metroid»-serien (Nintendo-konsoller)

Egentlig et av de svakeste våpnene Samus får tak i, men du finner kjapt nytten i å kunne fryse dine fiender fast. Ikke bare får du satt en effektiv (og riktignok midlertidig) stopper for beista, men du kan også i 2d-spillene bruke dem som en plattform for å navigere deg til hittil utilgjengelige steder. En stor glede i «Metroid», må vite.

R.Y.N.O.  – «Ratchet & Clank» (PlayStation 2)
Dette står for Rip You a New One, noe som egentlig er et dekkende navn på et av mange fantastiske våpen i spillserien «Ratchet & Clank». Det er vanskelig å velge bare ett, nær sagt alle av dem er like morsomme å bruke enten de dytter ut kuler, granater eller sauer.

Land Shark Gun  – «Armed & Dangerous» (Pc, Xbox)

Mens vi er inne på det å bruke dyr som skytevåpen (og ikke som i «Postal», der du bruker katter som lyddempere): En av de artigste er hai-prosjektilet i «Armed & Dangerous», der «Saturday Night Live»-fenomenet Landshark dukket opp – bokstavelig talt. Treff en fiende, og landhaien popper opp og stiller sin sult.

Redeemer  – «Unreal Tournament» (Pc)

Greit, så var det feigt og kjedelig, raketten fløy langsomt og allting. Men det er fortsatt gøy å se dine fiender flykte fra atombomba di.

Motorsag – «Doom», «Gears of War»

Dette er riktignok ikke et skytevåpen, men motorsagen er likevel så tøff at den må med på lista. Strengt tatt skulle vi hatt med energisverdet fra «Halo 2» også, men det får komme i en senere runde.