Her er de nye Facebook-knappene

Sinnatryne og tårer.

Tidligere i høst ble det annonsert at Facebook har planlagt å lansere en «liker ikke»-knapp.

I kveld slapp Facebook-boss Mark Zuckerberg en video (på Facebook, selvfølgelig), som viser hvordan de nye knappene virker.

For det er knapper i flertall.

Flere følelser Nå har du mer enn tommelen til rådighet, og kan øse ut hele ditt følelsesregister - eller deler av det, i hvert fall. Du kan gape med åpen munn, eller du kan være rød i toppen og se sint ut. Følelsestrynene er foreløpig ikke tilgjengelig for folk flest, men i videoen viser Zuckerberg variantene et testpanel har fått tilgang til.

- Dette er ikke en «liker ikke»-knapp, det ulike måter å uttrykke følelser på. Du kan nå enklere vise sorg eller sympati, i tillegg til glede og varme, forteller han.

Enn så lenge slippes bare disse følelsene løs i Irland og Spania, og får de tommelen opp derfra vil de bli tilgjengelig i resten av verden også.

Etter at nyheten om ny liker-knapp kom, har reaksjonene vært delt. Noen har fryktet at det skulle ende opp som en mobbeknapp.

Delte reaksjoner Berit Skog er førsteamanuensis ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Skog har forsket mye på sosiale medier, mye fokus på hvordan barn og ungdom benytter seg av plattformer som Facebook, Snapchat og Instagram.
 
- Dette er et behov mange har hatt, for å signalisere at man ikke liker noe. Spesielt angående saker der man føler seg ubekvem med å trykke «liker». Saker om flyktningkrisen er én av dem. Likevel kan det misbrukes, og kan fort bli en mobbeknapp, sa Skog for noen uker siden.

Nå er det ikke en regelrett «liker ikke»-knapp som kommer.

- Det er viktig å kunne signalisere empati. Derfor tror jeg først og fremst at dette blir en sympatihilsen, som kan brukes på oppdateringer om personlig sykdomskamp eller dødsfall, forteller Skog.

Høgskolelektor ved Institutt for markedsføring på handelshøgskolen BI, Cecilie Staude, tror som Skog at den nye funksjonen kan ha flere konsekvenser. I første omgang er hun redd for at det kan påvirke annonsørene.

- Jeg tror Facebook har drøyd denne funksjonen fordi de har vært engstelige på hvordan annonsørene skal møte en sånn type knapp. Det kan fort bli lavterskel for forbrukere å trykke «liker ikke» på produkter eller tjenester de ikke har sansen for.

Så får vi se om annonsørene vil like det røde, sinte trynet ...

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram