Her er de nye selskapene på boikott-lista

Kristen-aktivistenes aksjon mot Schau fortsetter.

(Dagbladet.no): Da andre avsnitt av «De 7 dødssyndene» ble vist på TV 2 i går kveld, var alle annonsørene fra det første programmet borte.

Nye selskaper hadde imidlertid kommet til. Nå lover assisterende redaktør Bjarte Ystebø i Norge i dag at boikotten fortsetter.

- Ja. Nå oppfordrer vi leserne til å kontakte også de nye selskapene, og gi uttrykk for det de mener om programmet. Mange av de selskapene som sponset det første programmet, hadde aldri fremmet noe ønske om å være med å annonsere for det, og det tror vi er tilfelle også for noen av de nye annonsørene, og at også de vil trekke seg, dersom kundene velger bort deres varer, sier han til egen avis.

Expert-logo i pausen

Coca-Cola er blant de drøyt 20 annonsørene som har reservert seg mot framtidige programmer. Brusgiganten understreker at de uansett ikke stod oppført på sendeplanen til programmet i de kommende ukene.

Konkurrentene Solo og Pepsi Max var imidlertid inne med reklamefilmer i går kveld.

- Vi har en vanlig medieplan, og har valgt å følge den. Vi hadde en diskusjon torsdag om hvordan vi skulle forholde oss til dette, og bestemte oss for å reklamere som planlagt, sier kommunikasjonssjef Hanne Bügel i Ringnes til Dagbladet.

En annen som har valgt å reservere seg fra «De 7 dødssyndene» er Expert.

FIKK NYE ANNONSØRER: Men kristen-aktivistene gir ikke opp. På bildet er programskaperne (fra venstre) Øystein Karlsen, Kristopher Schau og Morten Ståle Nilsen. Foto: TV 2
FIKK NYE ANNONSØRER: Men kristen-aktivistene gir ikke opp. På bildet er programskaperne (fra venstre) Øystein Karlsen, Kristopher Schau og Morten Ståle Nilsen. Foto: TV 2 Vis mer

Selskapets logo dukket imidlertid opp i pausen på programmet i går, i en reklame for Sony Ericsson.

Attraktiv seergruppe

Håkon Dyrnes, administrerende direktør i Tele2, var informert om at en reklame for selskapet var plassert i forbindelse med «Dødssyndene».

- Jeg liker hverken sensur eller boikott, og så ingen grunn til å be om å få fjernet vår reklamefilm. Men jeg har jo konstatert at andre har trukket seg, og om det kommer mange klager får vi gjøre en ny vurdering av det.

Også Ica Norge hadde fått beskjed på forhånd om at TV 2 ville sende en Rimi-reklame.

- Vi stoler på kanalens redaksjonelle vurdering og valgte å følge vår mediaplan og annonsere som planlagt. Vi har ikke gjort noen vurdering av noen eventuell boikott, sier Pernille Berg, informasjonskonsulent i Ica Norge, til Dagbladet.no. 

Opplysningstjenesten 180.no er den nye sponsoren til «De 7 dødssynder». Daglig leder Stian Gundersen gjorde avtalen med TV 2 tidligere i uka, og er ikke spesielt redd for boikottaksjonen.

- Det har jeg ingen formening om. Vi sponser programmet fordi det er riktig målgruppe, sa han.

E-POSTKLAGE: Her er en av mange e-poster som både TV 2 og Dagbladet.no har mottatt fra aktivister som misliker programmet.