Her er de uavhengig

Aldri har det vært så mange uavhengige plateselskaper i Norge. Foreningen norske plateselskaper (FONO) teller nå over 80 medlemmer. Her er en oversikt over noen de nye lablene som har poppet opp fra grasrota i norsk musikkliv de siste åra.

Blue Mood Records (startet 1997)

Drevet av: Eric Malling

Profil: Utvidet bluesbegrep

Antall utgivelser: 17

Bestselger: Vidar Busk «Atomic Swing», 13000

Hvorfor uavhengig: Platene må ut.

bp records (1999)

Drevet av: Øyvind Larsen, Martin Revheim og Kjell Einar Karlsen

Profil: Jazz og beslektet lyder

Antall utgivelser: 8

Bestselger: Krøyt «Low», 2000

Hvorfor uavhengig: De store selskapene representerer musikk som strider mot vår profil.

C+C Records (1995)

Drevet av: Christer Hansen og Christer Falck

Profil: Jazz, alternativ rock, hipphopp

Antall utgivelser: 25

Bestselger: Päronsoda «Nightclub In Tunisia», 4500

Hvorfor uavhengig: Motvekt til det meningsløse.

Face Front (1995)

Drevet av: Asgeir Mickelson og Frode og Steinar Øien

Profil: Hardrock/metal

Antall utgivelser: 10

Bestselger: Phoenix Rizing «Rise From The Ashes», 2500

Hvorfor uavhengig: Et ønske om full kontroll.

Jazzland (1996)

Drevet av: Bugge Wesseltoft og Sten Nilsen

Profil: Musikk som ligger i jazzlandet

Antall utgivelser: 11

Bestselger: Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz «Sharing», 14000

Hvorfor uavhengig: Større frihet på utgivelser.

Metropol Music (1999)

Drevet av: Rudolf Reim

Profil: Bred pop/rock-profil

Antall utgivelser: 5

Bestselger: Bjørn Eidsvåg «Tapt Uskyld», 47000

Hvorfor uavhengig: Tettere samarbeid med artistene.

Oslove (2000)

Drevet av: Steinar Fjeld og Gunnar Bergersen

Profil: Artister som spiller live

Antall utgivelser: 4

Bestselger: Torgeir & Kjendisene «Elsker livet som gal», 6000

Hvorfor uavhengig: Mange artister de store ikke vil satse på.

Plateselskapet Skarv (1998)

Drevet av: Helge Skarveland og Stene Osmundsen

Profil: Stavangers plateselskap

Antall utgivelser: 5

Bestselger: Wunderkammer «Wunderkammer», 2242

Hvorfor uavhengig: Hva er uavhengighet i 2000?

Rune Grammofon (1997)

Drevet av: Rune Kristoffersen

Profil: Elektronisk og improvisert musikk

Antall utgivelser: 15

Bestselger: Biosphere/Deathprod «Nordheim Transformed», 5000

Hvorfor uavhengig: Ønsker ikke påvirkning fra folk med feil motiver.


S2 Records (1998)

Drevet av: Terje Engen

Profil: Alle sjangere bare det har basis i virkeligheten

Antall utgivelser: 35

Bestselger: Midnight Choir «Amsterdam Stranded», 35000

Hvorfor uavhengig: Bedre kreative rammebetingelser.

Smalltown Supersound (1993)

Drevet av: Joakim Haugland

Profil: Eksperimentell rock og post-rock

Antall utgivelser: 42

Bestselger: Monopot «Something Is Like Nothing Was», 1500

Hvorfor uavhengig: Større selskaper prioriterer ikke denne typen musikk.


Stereo Recordings (1999)

Drevet av: David Eriksen, Torstein Bieler og Kristian Marstrander

Profil: Altetende produksjonslabel med eget studio

Antall utgivelser: Fire singler

Siste utgivelse: Kim Kolstad «Sommer'n er kort»

Hvorfor uavhengig: Står fritt til å velge samarbeidspartnere i utlandet.

Supernova (1999)

Drevet av: Ketil Furberg Henriksen

Profil: Pop

Antall utgivelser: 2

Bestselger: Anne Lorentzen «Såre sinn», 1000

Hvorfor uavhengig: En naturlig utvikling

Tee Productions (1995)

Drevet av: Tommy Tee

Profil: Hip-hop

Antall utgivelser: 6

Bestselger: TP Allstars «Norske byggeklosser», 16000>

Hvorfor uavhengig: Ingen andre å stole på.

Tellh/Ellet (1998)

Drevet av: Mikal Tellé

Profil: Elektronisk popmusikk

Antall utgivelser: 6

Bestselger: Diverse artister «Samleplate», 2000

Hvorfor uavhengig: De store klarer ikke å få ut musikken i utlandet.