Her er den nye Youtube-kongen

Lager hel plate av amatørklipp.

(Dagbladet.no): 27 år gamle Kutiman er artistnavnet på alle musikk- og medieinteresserte folks lepper om dagen, og de siste ukene har aviser fra Time Magazine til Washington Times til The Guardian omtalt dj'en og produsenten.

Grunnen er at Kutiman har laget en - i mangel på bedre ord - plate som både er original, tidvis kul som selvstendig musikalsk verk - og som i tillegg er et veldig interessant innlegg i debatten om opphavsrett i nettalderen.

Og viktigst: Over tre millioner mennesker har til nå sett hva han har laget på Youtube.

Idé fra trommeslager
Historien er som følger: Kutiman, som egentlig heter Ophir Kutiel, er en funkprodusent fra Jerusalem med forkjærlighet for James Brown og Fela Kuti. Israeleren har gitt ut flere remikser og klubbsingler de siste årene - dog uten å gjøre seg særlig bemerket utenfor en krets av spesielt interesserte.

Kutiman lette stadig etter bra rytmer på Youtube, og en dag kom han over en instruksjonsvideo laget av den berømte og eksentriske studiomusikeren Bernard Purdie (Steely Dan, Aretha Franklin m.fl.), som fortalte om hvordan han utviklet en av sine signaturbeats.

- Det var så funky når han snakket og spilte. Alt som manglet var musikk, sier Kutiman i et intervju med amerikanske NPR.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han dro derfor for gardinene, låste døra og kom ikke ut på to måneder. Kutiman hadde nemlig fått en idé - å lage en plate der alle instrumenter var hentet fra klipp på Youtube. Blant «artistene» på verket hans, som har fått tittelen «ThruYOU», er alt fra en ung mor som synger med datteren på fanget, til et kassaapparat til gamle leketøy til en video av pianotimer.

Fra søppelplassen
Låta «This Is What It Became» er blant annet satt sammen av en video av en snakkende robot, en congas-instruksjonsvideo, en video av et keyboard med dårlig lyd og en tale for legalisering av marihuana.



Det er med andre ord materialet fra Youtubes søppelplass som er brukt - men sluttresultatet har åpenbart blitt noe mer enn summen av enkeltdelene.

Kutiman må nå tåle sammenlikninger med blant andre DJ Shadow og Girl Talk - andre artister som har bemerket seg med innovativ bruk av sampling og mashups.

Promoteringen av plata skjedde selvsagt via nettet og sosiale medier. Promofolka sendte først ut en lenke til 20 personer, og derfra begynte snøballen å rulle. I tillegg har artisten vært særdeles aktiv på Twitter.

Roses av Lessig
Så er spørsmålet hva slags teknologiske og opphavsrettslige implikasjoner Kutimans arbeid kan få. Hadde 27-åringen brukt klipp fra kjente artister ville han selvsagt blitt saksøkt herfra og til evigheten - men med unntak av Purdie er det ikke så mange meritterte navn produsenten har stjålet fra.

Den anerkjente professoren og teknologiaktivisten Lawrence Lessig, forfatteren bak boka «Remix», er blant dem som har blogget entusiastisk om verket.

- Hvis du møter nettet med overbevisningen om at det gamle opphavsrett-systemet kommer til å fungere helt fint her, vil denne videoen mer enn noe annet til å få deg til å innse følgende: Du trenger å komme på bedre tanker, skriver han.

Også Washington Post mener Kutiman gir opphav til en ny diskusjon om opphavsrett. Rob Pegoaro viser til at åndsverkslovene også skal stimulere til skapelse av ny kunst.

- Når vi må dokumentere og betale for hver enkel gjenbruk av rettighetsbeskyttet materiale, vil det lede oss inn i en hengemyr av uendelige rettssaker. Hvordan kan det stimulere kunstens utvikling?, spør Pegoaro.

POPULÆR: Kutiman har tatt nettaktivister og musikkfans på senga.
POPULÆR: Kutiman har tatt nettaktivister og musikkfans på senga. Vis mer