Her er det ikke lett å kjøpe billett

Operaens nettsider slaktes av ekspert.

(Dagbladet.no): - 4,1 milliarder kroner har det kostet å bygge operaen i Bjørvika. Jeg lurer på hvor mye det har kostet å lage billettbestillingsløsningen på operaen.no, sier brukervennlighetsspesialist Thor Eie i Netlife Research, et selskap som har spesialisert seg på rådgivning innenfor nettopp brukervennlighet i digitale tjenester.

Eie mener operaens nettsider er full av grunnleggende feil og mangler sett fra et brukervennlighets-perspektiv. I et blogginnlegg trekker han spesielt fram løsningen for kjøp av billetter:

- Operaen er populær, og det er få ledige plasser igjen på mange av forestillingene. Bestillingen gir absolutt ingen informasjon om ledige plasser. Det betyr at man må lete på kryss og tvers gjennom de tre etasjene i tillegg til orkester og parkett for å finne plassene som er tilgjengelig.

Jeg er ikke interessert i de plassene som er tatt - bare fortell meg hvor det er ledig, skriver Eie.

- Klassisk tabbe

Overfor Dagbladet.no utdyper han:

- Nettsalgsdelen av operaens nettsider fungerer ekstremt dårlig. Det er en klassisk tabbe: Man har laget et veldig fancy og lite intuitivt bestillingsløp, mens det folk trenger er noe enkelt og funksjonelt. Her mistenker jeg at det er noen designere som har fått holde på litt som man vil, og så har man glemt brukerfokuset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Folk har jo et formål med å besøke disse sidene. Å måte drive katt-og-mus-lek for å finne ledige plasser er det bare de færreste som gidder, sier Eie.

PEN Å SE PÅ, VANSKELIG Å BRUKE: Det mener en ekspert på brukervennlighet om operaens nettsider og bestillingsløsning. Foto: SCANPIX
PEN Å SE PÅ, VANSKELIG Å BRUKE: Det mener en ekspert på brukervennlighet om operaens nettsider og bestillingsløsning. Foto: SCANPIX Vis mer

- Mye skryt

Å finne kontaktpersoner for mediehenvendelser er heller ikke mulig via Operaens nettsider. Etter hvert får vi likevel kontakt med markeds- og kommunikasjonssjef Liv Beate Skavdahl:

- Jeg setter pris på denne typen tilbakemeldinger. Men vi har faktisk fått mye skryt for disse salgssidene. De er en gedigen forbedring i forhold til tidligere, i og med at man kan gå inn på salkartet og velge plasser selv. Kritikken om at det ikke går an å se ledige plasser, skjønner jeg ikke. Det går jo tydelig fram hvilke plasser som er ledige og opptatt.

- Men man må klikke og scrolle seg gjennom fire etasjer for å finne eventuelle ledige plasser, i stedet for at systemet i forkant opplyser om hvor de finnes?

- Jeg skjønner det argumentet. Men det var ikke visuelt mulig på legge inn alle disse setene i ett bilde. Vi vet jo også at mange er opptatt hvor i salen de vil sitte, så da er det en brukertilpasning med separate løsninger for hvert enkelt felt.

- Har dere vurdert en løsning der brukeren informeres om hvor mange plasser som eventuelt er ledige, og hvor, før man eventuelt klikker seg videre forgjeves?

- Det er et veldig godt innspill som jeg skal ta med videre, sier Skavdahl.

- «Kjøp billett»-knappen på forsida deres virker ikke i det hele tatt?

Her er det ikke lett å kjøpe billett

- Oi, det var jeg ikke oppmerksom på, svarer operaens markeds- og kommunikasjonssjef.

- Tilbake-knappen hellig

Ifølge Thor Eie er en annen grunnleggende svakhet ved operaens bestillingsløsning at man kastes ut av hele bestillingsprosessen hvis man trykker på «back»-knappen i nettleseren.

- Tilbake-knappen er hellig. Vi vet at når brukerne ikke føler at de kommer nærmere målet sitt, vil de klikke på tilbakeknappen i sin egen nettleser. Prøv dette hos operaen, og du faller helt ut av bestillingsløpet.

- Jeg er for så vidt helt enig med ham i at det ikke er bra. Du havner tilbake og må begynne bestillinga på nytt på samme dato. Det er absolutt noe vi skal gjøre noe med, sier webredaktør Gisle Stenersen til Dagbladet.no.

- Formidabelt nettsalg

Men alt er ikke like mørkt for operaens bestillingsløsning på nett, framholder redaktøren:

- Vi har hatt et formidabelt salg på nett, og omsatt for en god del millioner kroner. Så sett i forhold til det har ikke kritikken være veldig stor. Vi solgte blant annet ut en Seigmen-konsert nesten utelukkende på nett. Så det er ikke bare galskap her.

Stenersen er imidlertid enig i at det rom for forbedringer:

- Vi er glade for kritikk. Det gir oss noe å strekke oss etter.Jeg er enig i at det bør bli lettere å se hvor det er ledige billetter, og å få informasjon om at det er utsolgt. Det er noe vi skal ta opp med leverandøren av bestillingsmodulen.

- Eie er også kritisk til at nettsidene har mange pene bilder, men lite redaksjonelt innhold og praktisk informasjon?

- Det er vi også helt enig med ham i. Det kommer. Mye er på trappene, sier operaens webredaktør.

OOPS: Slik kan det fortone seg når man forsøker å åpne operaens bestillingsmodul for billetter. «Knappene» bak skal ikke være der, mens formene i forkant viser de ulike nivåene i salen som må klikkes på individuelt i jakten på ledige plasser.