BARE FOR INVITERTE: Slik ser det mye omtalte nettsamfunnet Ello ut fra utsiden. Lenger kommer du ikke, med mindre du blir invitert eller forespørselen din om medlemsskap godtas. Skjermdump: Ello
BARE FOR INVITERTE: Slik ser det mye omtalte nettsamfunnet Ello ut fra utsiden. Lenger kommer du ikke, med mindre du blir invitert eller forespørselen din om medlemsskap godtas. Skjermdump: ElloVis mer

Her er det nye nettsamfunnet «alle» Facebook-brukerne flykter til

Lokker med null reklame og pornotoleranse.

(Dagbladet): «Enkelt, vakkert og reklamefritt».

Slik presenterer det sosiale nettverket Ello seg, og forteller videre at de er like positive til pornografisk innhold som de er negative til reklame.

Over 27 000 forespørsler i timen Såkalte «Facebook-konkurrenter» dukker stadig opp, men har en tendens til å forsvinne like fort.

Ello ble lansert tidlig i vår, og så lenge ut til ikke å slå an, men i løpet av de siste dagene har det sosiale nettverket virkelig blitt lagt merke til.

MANIFEST: «Du er ikke et produkt», sier Ello i sitt manifest. Derfor sverger de at det sosiale nettverket vil forbli reklamefritt. Skjermdump: Ello
MANIFEST: «Du er ikke et produkt», sier Ello i sitt manifest. Derfor sverger de at det sosiale nettverket vil forbli reklamefritt. Skjermdump: Ello Vis mer

Ello mottar ifølge teknologinettstedet Betabeat over 27 000 medlemsskapsforespørsler hver time, Twitter har eksplodert, nettverket er i skrivende stund det sjette mest populære søkeordet på Google og det har oppstått et eget marked på eBay der Ello-invitasjoner selges.

For ja - du må faktisk motta en invitasjon, eller godkjennes, for å se hva som finnes bak den mørke fasaden på Ello.co.

- Du er ikke et produkt Hvor mange som så langt er tatt inn i varmen, vites ikke, men trolig vil antall medlemsskapsforespørsler bare gå én vei framover, og konkurransen mot Facebook bare bli mer synlig.

Bak nettsamfunnet, står den 47 år gamle sykkel- og leketøyskaperen Paul Budnitz fra California. Via Ellos såkalte manifest, lover han å holde stedet reklamefritt - også etter at det nå for alvor har begynt å ta av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Ditt sosiale nettverk eies av annonsører» og «du er produktet som kjøpes og selges», står det i manifestet, og videre:

BAKMENN: Skaper Paul Budnitz, de teknologiansvarlige i Mode Set og grafisk design-firmaet Berger & Föhr framstår noe mystiske slik de presenterer seg selv på Ello.
BAKMENN: Skaper Paul Budnitz, de teknologiansvarlige i Mode Set og grafisk design-firmaet Berger & Föhr framstår noe mystiske slik de presenterer seg selv på Ello. Vis mer

«Vi tror at et sosiale nettverk kan være et verktøy for styrke. Ikke et verktøy for å lure, tvinge eller manipulere - men et sted å koble til, skape og feire livet. Du er ikke et produkt».

Usensurert nakenhet Ello framstår langt mer minimalistisk i designet enn konkurrenten, og ifølge Independent, deles feeden inn i to kategorier: «Venner» og «støy».

Mens flere og flere ser ut til å spre det glade Ello-budskap, finnes det også dem som slakter nettverket og ikke ser den store framtida for det.

Ello høster særlig mange lovord for sitt løfte om å ikke sensurere nakenhet.


Også her har konkurrenter som Instagram og Facebook fått sterk kritikk, noe som blant annet har ført til bevegelsen Free the nipple.

Noen regler finnes det imidlertid også på Ello: Nettverket tillater deg ikke å poste seksuelt eksplisitt innhold uten å merke det med «Not Suitable for Work (NSFW)», og tillater heller ikke trusler, spam, hat mot andre mennesker eller brukere som utgir seg for å være andre enn den de er, blant annet.

Krever ikke ekte navn Nettverket hevder også at de har langt mer respekt for brukernes privatliv enn hva konkurrenten har, og krever derfor ikke at medlemmene bruker sine fulle navn, heller ikke sine ekte navn.

- Facebook må vite hvem du virkelig er slik at de kan selge all informasjonen om deg og profilen din til annonsører. Hvis de vet det ekte navnet ditt, tjener de mer penger, sier Budnitz til The Daily Dot.


Tidligere denne måneden meldte nettstedet at Facebook vil slette brukere som ikke framstår med sitt ekte navn. Dragqueen Sister Roma er én av de som sier at hun ble «angrepet» av Facebook fordi hun brukte scenenavnet sitt framfor sitt ekte navn.

Nå melder flere homofile, biseksuelle og transpersoner sin overgang fra Facebook til Ello.

- Ja, vi har også fått med oss dette Facebook-dramaet. Ello ønsker LGBTQ-samfunnet velkommen, og er veldig glade for å se at så mange melder sin overgang, sier Ello-skaper Budnitz til The Daily Dot.


Dersom målet er å puste Facebook i nakken hva antall medlemmer gjelder, har Ello imidlertid en lang vei å gå. Førstnevnte har nemlig hele 1,2 milliarder brukere. Minst. Men kanskje er det ikke det som er motivasjonsfakto nummer én for Budnitz.

- Helt ærlig, så følger vi ikke særlig mye med på hva Facebook og andre gjør. Vi vil bare gjøre Ello til det nettverket vi alle egentlig ønsker å bruke, og så viser det seg at Facebook og de andre nettverkene gjør det motsatte, sier han til Daily Dot.

SELGER INVITASJONER: På eBay selges Ello-invitasjoner som varmt hvetebrød. Skjermdump: Ebay
SELGER INVITASJONER: På eBay selges Ello-invitasjoner som varmt hvetebrød. Skjermdump: Ebay Vis mer