Her er det nye «Zelda»-spillet

Og minneproblemene på Wii er omme.

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): Helt på tampen av Nintendo-president Satoru Iwatas tale på spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco, ble et helt nytt «Zelda»-spill avslørt — ikke til Wii, men til Nintendo DS.

«The Legend of Zelda: Spirit Tracks» vil ifølge Iwata slippes allerede mot slutten av året, og videoen vi fikk se viste at spillet har samme stil som «Phantom Hourglass» - men her kjører Link rundt i et lokomotiv, og ikke i enn båt.

Wii selger godt
Iwata startet imidlertid pressekonferansen med å offentliggjøre at Nintendo nå har sendt ut 50 millioner Wii-konsoller til butikkene.

- Ingen annen spillkonsoll har solgt 50 millioner konsoller like raskt som Wii har gjort, sa Iwata før han benyttet anledningen til å takke nettopp spillutviklerne i salen for støtten de ga Nintendo da det ennå var usikkert om Wii var en smart konsollidé eller ei.

Rent nyhetsmessig var ikke pressekonferansen av det største kaliber. Bortsett fra det nye «Zelda»-spillet var bare en annen stor nyhet som muligens kan glede aktive Wii-brukere: Fra og med i dag vil programvaren på konsollen bli oppgradert med større støtte for minnekort.

Spill rett på minnekort
Tradisjonelt har Wii-konsollen, som ikke har allverdens plass til nedlastbart materiale, vært en kronglete affære for de som kjøper mange spill via de nedlastbare tjenestene til maskinen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Man har tidligere bare kunnet bruke SD-kort opp til 2GB, og de spillene som lagres på disse har ikke kunnet kjøres direkte fra kortet.

Med dagens oppdatering vil imidlertid Wii nå støtte alle høykapasitets SD-kort, og du vil nå også kunne laste ned og kjøre spillene direkte fra kortet uten å måtte gå via Wii-lagringsplassen som før.

- Viktig å tenke annerledes
Iwata snakket ellers om hvor viktig det er å tenke nytt, spesielt i dagens vanskelige økonomiske situasjon. Han trakk da naturligvis også fram Nintendos sjefutvikler Shigeru Miyamoto, skaperen av «Mario» og «Zelda».

- Miyamoto ser spilltuviklingsideer der andre ikke gjør det, og han utnytter dette til fordel for Nintendo, sa Iwata, og trakk fra Miyamotos tendens til å lage spill basert på hobbyene sine.

«Pikmin», «Nintendogs» og «Wii Fit» kom alle som et resultat av Miyamotos interesse for henholdsvis hagearbeid, hundehold og trening, og det kommer derfor ikke overraskende på Nintendo-utviklerne når de ser at han etter å ha fått en ny hobby kommer med spillideer basert på dette.

- Som en konsekvens av dette har jeg måttet utvide taushetsavtalen til Miyamoto til å også gjelde hobbyene hans — han får ikke lov til å fortelle hva han holder på med uansett når på døgnet det er, sa Iwata.

«Kidnapping»
Han avslørte også en gammel intern tradisjon internt i Nintendo, der Miyamoto stadig «kidnapper» en tilfeldig Nintendo-ansatte i selskapets lokaler. Den som blir fakket opp av Miyamoto blir dratt inn i et rom for å teste et spill i utviklingsstadiet, uten at andre enn Miyamoto får høre tilbakemeldingene.

- Om kidnappingsofferet liker det han eller hun opplever, har teamet lykkes. Dersom de blir frustrerte, har de en jobb å gjøre, sa Iwata.

Ellers fikk vi demonstrert et par artige spill til den nye Dsi-konsollen. Et av dem var et tegnespill som lar deg animere små snutter som du deretter kan dele med andre over nettet.

Det andre var et nytt «Wario Ware»-spill som benytter seg av det innebyggede kameraet. Du må gjøre mange rare beveglser med hode og armer for å løse oppgavene — og maskinen vil deretter vise deg opptak av hva du har gjort, noe som gjerne kan se litt rart ut ...

Dagbladet.no er hele denne uken på spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco. Følg med på db.no/spill eller på Twitter: @snorrebryne.