Her er ekspertenes dom

Noe var fantastisk, noe var møl. Men hva synes DU?

(Dagbladet.no): I dag åpnet det nye operahuset i Bjørvika med en spektakulær åpningsgalla. Men hvordan er salen, akustikken og showet? Dagbladet.no har snakket med artister og anmeldere. Her er deres dom:

Tori Skrede, anmelder klassisk musikk i VG (vurdering basert på generalprøven).

- Jeg synes salen er fantastisk. Det låter utrolig flott og er som natt og dag i forhold til den lyden man hadde før. Det er flotte sangere og det låt jo strålene godt. Bygget er storslått, og showet er også fint, men jeg kunne tenke meg at de kunne gjort noe enda sprekere. Det er en operakavalkade med svisker. Jeg synes det var overraskende at de ikke gjorde mer av det sceniske, at sangerne ofte bare står rett opp og ned og synger. Vi satser på at dette er en gallaforestilling som skal fenge mange, og det er derfor man ikke tar noen sjanser, men vi håper at det kan bli litt mer norsk musikk og at de kan prøve ut nye former etter hvert.

Solveig Kringlebotn, operasanger

- Akustikken er fantastisk. Det er som å gå fra en Volvo til en Porsche.

Elizabeth Norberg-Schulz, operasanger

- Det er mye bedre akustikk enn i Paris - og i Sydney. Det er mye bedre enn i de fleste nye operahus i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ståle Wikshåland, anmelder klassisk musikk i Dagbladet (vurdering basert på generalprøven).

Her er ekspertenes dom

- Huset er en åpenbaring. Det er ganske eventyrlig. Selve forestillingen var noe møl. Det var litt sånn sviskekomplott, litt herfra og litt derfra. Noen få ting er bra, en del er middelmådig og det kjøres gjennom NRKs lørdags-underholdningssyndrom. Dette er egentlig et show for dem som ikke liker opera, men det er altså sånn det blir når det er snakk om lørdagsunderholdning. Jeg er ganske sikker på at de ikke klarer å formidle erfaringen fra huset når showet består av Grosvold som lager ablegøyer. Men jeg har aldri vært i et operahus med bedre akustikk, man får fornemmelsen av å virkelig være i et praktbygg. Det er en stor og sjelden erfaring.

Idar Karevold, anmelder klassisk musikk i Aftenposten. Har ikke sett forestillingen.

- I går ble jeg oppringt fra København av avisen Politikken. De ville vite hva i all verden som var så spennende med åpningen. Jeg synes vel ikke at det er spennende. Det er helt klart at hele åpningsfesten i kveld foregår fullt og helt på NRKs premisser. Det blir mer et TV-show enn noe annet. Og det er det ikke alle som er enige om at det skal være. Med fru Grosvold som konferansier må det jo bli som det blir. jeg mener, vi vet jo alle hva hennes jobb er til daglig. Man har vel en tanke om at åpningen skal være bred og folkelig, et syn som ikke deles av alle. Arkitekturen er fantastisk slik som den framstår. Om akustikken samsvarer må det hele være helt topp.

Per Olav Reinton. Anmelder klassisk musikk i P2

- Jeg ble positivt overrasket over lyden, etter min mening er den bedre enn jeg kan huske å ha hørt i noe operahus. Man hørte så tydelig de forskjellige instrumentene og denne gjennomsiktigheten er veldig fin. Du kan høre alt, også feilene, og det vil kreve et godt orkester. Gallaen blir trukket i langdrag, det blir en serie tablåer, nesten som et karnevalsopptog. Man mister veldig mye når folk bare står opp og ned og synger opera skal jo være scenisk. Dette er ikke opera. Det er balletten som får vist seg fram i denne gallaen her

Eivind Bøksle, P2

- Det er en veldig klar akustikk, du hører hver tone. Det er en positiv ting, det setter veldig krav til dem som skal opptre. Det betyr at ”you don’t get away with murder”. Når man ser salen på tv ser det fantastisk flott ut der inne. Det gløder og veggene blir som et instrument. Det klinger som en stor kontrabass. Men det veldig mange kryssende hensyn å ta på en slik forestilling, man skal snakke med både de som er glad i opera og de som KAN bli glad i opera.

FOBUNDSKANSLER: Tysklands Angela Merkel var på plass under operaåpningen.
FORNØYDE: Dronning Sonja, kong Harald, styreleder Ellen Horn og operasjef Bjørn Simensen etter festforestillingen.
STATSMINISTEREN OG JENTENE: Jens Stoltenberg hilser på noen av kveldens sangere. Fra venstre Solveig Kringlebotn, Elisabeth Nordberg-Shultz og Birgitte Kristensen, bak: Silvia Moi og Randi Stene.
DET MÅTTE UT: Den lille danseren klarte ikke holde tilbake, og endte opp med å kaste opp rett foran dronning Margrethe. Dronningen tok det med et smil.
KONGELIG ÅPNING: Konprinsesse Victoria, kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon påvei inn til plassene sine.