Her er Funcoms neste storspill

Se video fra «The Secret World».

SAN FRANCISCO (Dagbladet): Det har vært et tøft år for det norske spillselskapet Funcom. Etter lanseringen av online-rollespillet «Age of Conan» har spillere flyktet, kritikken haglet og aksjekursen sunket.

Likevel er det knyttet stort håp til deres neste store spillprosjekt, «The Secret World». Spillet, som i likhet med «Age of Conan» er et onlinebasert rollespill, tar utgangspunkt i at alle mytene på jorda er sanne, og at vår verden består av mer enn det vi tror.

Etter en lengre periode med hemmeligholdelse og mystisk markedsføring, fikk Dagbladet de første konkrete detaljene om spillet fra regissør Ragnar Tørnquist under spillutviklerkonferansen GDC i San Francisco.

- Vi tar inspirasjon fra historiebøkene, mytologier, urbane legender og popkulturen, og blander dem sammen i et spennende univers. Spillet ble påbegynt for nesten sju år siden, men historien i spillet strekker seg bokstavelig talt millioner av år tilbake, forteller Tørnquist til Dagbladet.

En del av vår verden
Det er ikke lite spillet forsøker å bite over. Tørnquist nevner mytiske steder som Stonehenge og Atlantis, fantasiskapninger som varulver og vampyrer, og guder og demoner som visstnok skal vandre blant oss vanlige dødelige. Samtidig vil spille finne sted over hele vår verden, i moderne tid.

- «The Secret World» er ikke en annen verden, men en del av vår verden. Det kan være rundt et hjørne, oppe i åsen - men for de fleste skjult bak et slør. I dette spillet drar man av dette sløret, sier Tørnquist.

Vi får se en konseptvideo som første gang ble laget i 2004, men som er blitt flikket på en rekke ganger fram til i dag. Videoen tar utgangspunkt i påstanden om at «noen hemmeligheter burde fortsatt vært begravet», og viser bilder fra en polarekspedisjon i 1923 der en hule med mystisk innhold blir oppdaget.


100 år senere er en konspirasjon avduket, og en skjult verden er i ferd med å bli avslørt. Det er ifølge videoen blitt gravd for dypt, og det er blitt klart at «titanene» har vært her før - og at de fortsatt er her. Alt vi hittil har trodd er myter er sant, og Pandoras eske vil snart åpne.


Ferdighetsbasert spill
I motsetning til andre onlinerollespill som «World of Warcraft» og «Age of Conan» vil ikke spillere av «The Secret World» måtte forholde seg til karakterklasser og ferdighetsnivåer.

- Det viktigste for oss er at folk skal kunne spille dette spillet nøyaktig som de vil. Det er ingen klasser, og ingen nivåer. I stedet vil du få evner basert på hvilke valg du tar gjennom spillet. Du starter livet som en normal person, og velger hvilken by du vil starte i, enten det for eksempel er London, New York eller Seoul - noe som også vil påvirke spillet, sier Tørnquist.

Tørnquist forteller at du underveis kan endre på både hvordan du skal spille eller hvordan du ser ut, enten det er ved å velge nye evner eller et enkelt klesbytte.


- Noe av det viktigste når du lager et MMORPG som dette, er at det må føles dypt og involverende på alle plan.


Ekspanderende verden
Han mener at spillet vil kunne rette seg mot erfarne fans av onlinerollespill, men også de som har et litt mer avslappet forhold til spillsjangeren.

- Vi vil at «TSW» skal starte der andre spill slutter. Det skal være en stor, åpen verden der du kan velge hva du vil gjøre, og hvordan du vil spille. Dette betyr at du kan hoppe inn i spillet og spille med venner, selv om du ikke har spilt på lenge - men det betyr ikke at det ikke er belønninger for dem som spiller mye, sier han, og fortsetter:

- Dette spillet er designet til å være en underholdende spillopplevelse, uten grinding. Vi vil også ha så mye innhold at folk vil få lyst til å spille lenge, sier Tørnquist og forteller at han har nok bakgrunnsinfo og materiale til at spillet vil kunne vare i ti år.


- «The Secret World» blir annerledes enn andre MMOer. Vi prøver å skape en åpen verden der du kan gjøre hva du vil, innen visse begrensninger.

LANG TENKETID: Spillregissør Ragnar Tørnquist har hatt historien til «The Secret World» i hodet i godt over ti år. Foto: Snorre Bryne
LANG TENKETID: Spillregissør Ragnar Tørnquist har hatt historien til «The Secret World» i hodet i godt over ti år. Foto: Snorre Bryne Vis mer


Aktiv slåssing

Et viktig poeng for Tørnquist er at du kan spille «The Secret World» akkurat som du selv vil.


- Spillet starter med at du blir introdusert for en hemmelig verden, og som spiller kan du etter det gjøre som humøret tilsier. Du kan kjempe mot monstre, noe spillet i stor grad handler om, men du kan også spille minispill og fordype deg i konspirasjoner for å få dine belønninger - et aspekt ved spillet vi ikke kan snakke mer om akkurat nå, sier Tørnquist.


Han kan imidlertid fortelle litt mer om kampsystemet, som i likhet med «Age of Conan» vil skille seg fra andre spill i sjangeren.


- Slåssingen baserer seg på reaksjoner, du må hele tiden være aktiv i spillet. Vi vil ikke ha autoslåssing med knappetrykking. Det er også en mengde forskjellige måter å slåss på, avhengig av dine evner, sier Tørnquist og nevner stikkord som voodoodukker, kampsport, sverd, hagler og svart magi.


- Du lover ikke bort for mye nå, erfaringene etter «Age of Conan»-lanseringen tatt i betraktning?

- Dette kan høres ut som en stor lovnad. Vi sier ikke at vi lager det største spillet noensinne. Det vi vil tilby er et glimrende rollespillsystem, moro slåssing og tøffe historier pakket inn i ramme som er bred, ekspanderende og interessant. Det er det vi fokuserer på, sier Tørnquist.