GIR RÅD: Kulturrådets Arnfinn Bjerkestrand har fem «fjellvettregler» for hvordan musikere kan få ut mer av sitt kommersielle potensiale. Foto:  Terje Mosnes / Dagbladet
GIR RÅD: Kulturrådets Arnfinn Bjerkestrand har fem «fjellvettregler» for hvordan musikere kan få ut mer av sitt kommersielle potensiale. Foto: Terje Mosnes / DagbladetVis mer

- Her er musikernes fjellvettregler

Kulturrådets Arnfinn Bjerkstrand med råd til Marit Larsen og Team Me.

(Dagbladet): - Musikerne må bli mer bevisst på hvordan de kan ta ut det kommersielle potensialet i sin kunst, sier Arnfinn Bjerkestrand til Dagbladet.

Bjerkestrand er 2. nestleder i Kulturrådet og styreleder i Fond for utøvende kunstnere.

Han mener dagens marked - med et synkende cd-salg - gjør at musikere må slutte og planlegge fra prosjekt til prosjekt, og heller jobbe fram en mer bærekraftig og langsiktig økonomi.

- Stadig flere musikere søker på offentlige tilskudd. Fond for utøvende kunstnere hadde sist mer enn 1000 søkere. Det er det høyeste noensinne. Derfor ønsker jeg at de artistene med et kommersielt potensiale opparbeider seg en annen type økonomi, sier Bjerkestrand.

Etterlyser holdningsendring Nå presenterer han sine fem «fjellvettregler» for hvordan musikere bør ferdes i det kommersielle landskapet:

1. Skaff deg et profesjonelt management som kan vise til resultater.
2. Vær villig til å se på musikken din som et produkt.
3. Vurder musikken din sin kommersielle potensiale.
4. Skaff deg kunnskap om markedet du skal selg musikken din til og markedsføring!
5. Aldri krøll kvitteringene!

FÅR RÅD: Marit Larsen. Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet.
FÅR RÅD: Marit Larsen. Foto: Bjørn Langsem/Dagbladet. Vis mer

- En holdningsendring må til. Musikere må være villig til å endre sitt kunstneriske konsept for å nå nye markeder, sier Bjerkestrand.

- Tenk langsiktig Han mener dette er spesielt viktig for de artistene som nå står på terskelen til kommersiell suksess, deriblant Katzenjammer, Team Me og Marit Larsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Framtiden for dem er ikke å søke prosjektmidler på 50.000 kroner, men å  satse langsiktig. Der kan «fjellvettreglene» komme til god hjelp, sier Bjerkestrand.

- Tenk butikk I forbindelse med Bylarm i februar, intervjuet Dagbladet kulturminister Anniken Huitfeldt og næringsminister Trond Giske. De er enige i at norske musikere må tørre å tenke kommersielt.

- Norske musikere må tenke mer butikk. Vi vil bygge mer kompetanse rundt forretningsmodeller, sa Trond Giske i februar.

Regjeringen har derfor vedtatt at det skal legges frem en ny handlingsplan for kultur og næring, hvor Kultur- og Nærings- og Kommunal- og regionaldepartementet skal se på hvordan de kan trekke veksler på hverandre. Her vil det også være fokus på eksport av norsk musikk.

- Ny økonomi Bjerkestrand er enig i at kulturdepartementet må ta grep:

- De må utvikle en næringspolitikk for kunstnere og musikere. Det handler ikke om å kommersialisere kulturkronene, men om å bygge opp en ny type økonomi, sier han.

FÅR RÅD: Katzenjammer med Anne Marit Bergheim, Marianne Sveen, Solveig Heilo og Turid Jørgensen. Foto: Anders Grønneberg
FÅR RÅD: Katzenjammer med Anne Marit Bergheim, Marianne Sveen, Solveig Heilo og Turid Jørgensen. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

Bjerkestrand viser blant annet til at det finnes en rekke støtteordninger for næringsutvikling hos Innovasjon Norge, men som ikke benyttes av musikere og kunstnere.

- Kunstnere og musikere må få hjelp til å snakke samme språk som næringslivet, det blir trangt om de offentlige midlene, sier Bjerkestrand.

FÅR RÅD: Team Me med Ida Eline Inman, Marius Drogsås Hagen, Bjarne Ryen Berg,Uno Møller Christiansen, Simen Schiculski (bakerst) og Simen Sandbæk. De leverte en solid showcase under årets South by Southwest musikkfestival. Foto: Ørjan F: Ellingvåg
FÅR RÅD: Team Me med Ida Eline Inman, Marius Drogsås Hagen, Bjarne Ryen Berg,Uno Møller Christiansen, Simen Schiculski (bakerst) og Simen Sandbæk. De leverte en solid showcase under årets South by Southwest musikkfestival. Foto: Ørjan F: Ellingvåg Vis mer