Her er Norges nyeste ord

Avløser «video on demand».

(Dagbladet.no): «Video on demand» er en tjeneste hvor brukerne selv bestemmer når de vil se film. Filmen distribueres som en datafil via et digitalt nettverk, for eksempel internett. Dermed slipper man å gå til en videobutikk for å leie det man ønsker å se.


Ifølge eksperter vil dette ta av i løpet av rimelig nær fremtid, og du kan for eksempel se hvordan det fungerer ved å klikke deg inn hos
Filmarkivet.

Men «video on demand» låter særdeles dårlig på norsk, og derfor inviterte vi leserne å forsøke å finne et nytt ord på tjenesten.

Rundt 6500 forslag kom inn, og fire personer hadde foreslått det juryen til slutt falt for: Klikkefilm! 

En av disse vinner en reise og opphold for to til en norsk filmfestival.

Under kan du lese juryens uttalelse:

Norsk avløysarord for VOD (video on demand)

Juryen hadde møte i Filmens hus den 13. desember. Til møtet låg det føre ei liste på 159 forslag til norske ord, og den lista var igjen eit utval av i alt6500 innsende forslag. Interessa har med andre ord vore enorm.

I vurderinga har juryen lagt vekt på følgjande:

VINNEREN KÅRET: Skal du leie «Klodenes kamp» over internett i fremtiden, vet du hva du skal kalle det. FOTO: FILMWEB
VINNEREN KÅRET: Skal du leie «Klodenes kamp» over internett i fremtiden, vet du hva du skal kalle det. FOTO: FILMWEB Vis mer

- ordet må vera kvikt og lett, helst kort

- ordet må ikkje vera for generelt, slik at det kan brukast om det meste av filmprodukt, eller for spesifikt, slik at det blir for smalt i forhold til dei forskjellige bruksmåtane

Artikkelen fortsetter under annonsen

- ordet må få fram noko essensielt eller karakteristisk ved denne måten å sjå film på

Forslag som «bestillingsvideo» og «digifilmbestilling» blir for lange og tunge. «Sofaleie» og «nettfilm» er funksjonelle og korte, men innhaldet blir for generelt. «Impulsvideo» og «hentefilm» får ikkje godt nok fram det karakteristiske ved denne måten å leiga film på.

Juryen kom raskt fram til sju forslag som tok utgangspunkt i «klikk» eller «klikke» (altså eit ord for «tastetrykk» eller «å taste/tasta»). Tre av dei foreslo «klikkfilm», fire foreslo «klikkefilm». Av estetiske og rytmiske grunnar valde juryen forslaget frå dei fire. (Ordet «klikk» kan forresten rg vera eit ord for «gjeng», og dette talde mot den kortaste varianten.)

Vinnarordet tilfredsstiller elegant alle juryens krav - det er kort og kvikt, det er passe spesifikt i sitt innhald, det får fram noko av det karakteristiske ved filmtypen (å bestilla ved å trykka på ein tast). Og ikkje minst: ordet har eit snev humor, samstundes som det har eit slåande lydleg ekko (bokstavrim) ved at li og il står mot kvarandre i dei to orda som blir sette saman - klikkefilm!

Konkurransen har vært et samarbeid mellom Norsk Språkråd, Norsk Filminstitutt, NRK, Norgesfilm og Dagbladet.no.

Juryen for konkurransen har vært: Sylfest Lomheim (leder), Tina Andersson (Norgesfilm), Folke Gravklev (NRK), Erland Jonassen (Norsk Filminstitutt) og Lars Eirik Eide (Dagbladet.no).