Her er Pop-Norges mektigste

I dag starter musikkfestivalen Bylarm i Bergen - og tradisjonen tro markerer Dagbladet Bylarm-starten med å kåre de mektigste, mest innflytelsesrike og profilerte aktørene i norsk platebransje.

1 Jan Fredrik Karlsen, Idol-dommer og manager:

Aldri har en «bakmann» i norsk musikkbransje vært så synlig i offentligheten. Kombinasjonen av stadig høyere seertall for «Idol» (750000 sist fredag) og at Kurt Nilsens verdenslansering er ute av startblokka, vil bare øke Karlsens profil ytterligere. Har skutt den økonomiske gullfuglen gjennom sin kombinerte rolle slem, provoserende Idol-juryformann og snill, omsorgsfull manager for dem som når lengst i konkurransen. Er i tillegg kontroversiell; har fått kritikk for å bevisst velge ut Idol-deltakere som vil bli slaktet på et seinere tidspunkt, blitt angrepet av KrF-lederen for Idols verdigrunnlag og blitt stilt til veggs for ujevn pengefordeling mellom manager og artist. Elsker å være på tv, hvilket betyr at vi garantert kommer til å se mer til Karlsen i åra framover.

2 Unit Management

Morten Andreassen er kanskje mest kjent blant folk flest som venn av kronprinsparet, men det siste året har hans Unit Management seilt opp som Norges nye store managementbyrå. Arne Svares Stageway har fortsatt flere bransjebein å stå på, men med storselgende artister som Morten Abel og Bertine Zetlitz (og de tidligere storselgende Briskeby) i stallen har Unit kontroll på noen av Norges viktigste artister. Har i tillegg den respekterte platekontraktjuristen Jan Erik Hagberg og bransjeveteran Pernille Torp-Holthe i managerroller, og sterke bånd til bookingbyrået Megafon.

3 Runar Eggesvik, Mono-gründer, Bylarms musikksjef m.m.

På mange måter Musikk-Norges nye Claes «So What!» Olsen. Startet suksesstedet Café Mono i Oslo, pløyde noe av overskuddet inn i Honeymilk Records, og er blant de som oftest står på takkelista når norske band gir ut plater. I år også bookingansvarlig for Bylarm, og gjeter indirekte en litt retningsløs flokk av plateselskapsfolk og medier i sin retning. Har også innflytelse i Øyafestival-systemet.

4 Sæmund Fiskvik, IFPI-direktør og Spellemannpris-general

En klassiker på lista. Er i motsetning til Jan Fredrik Karlsen svært usynlig i offentligheten, såframt han ikke er ute og skremmer kidsa som finner det naturlig å laste ned musikk fra Internett. Representerer alle de store plateselskapene gjennom IFPI, og holder i tillegg jernhånd om Spellemannprisen.

Valgerd Svarstad Haugland, kulturminister

Vi kan ikke huske sist en kulturminister har hatt så stor innflytelse på ting som skjer i Musikk-Norge. Er på denne maktlista først og fremst gjennom sin rolle som konsesjonsgiver til Kanal 24, hvis inntreden i eteren har gjort et såpass klinisk bransjebegrep som «musikkformatering» til et hett tema over kafébordene. Music Export Norway har også havnet på statsbudsjettet i Valgerds ministerperiode.

6 Platekompaniet Egil Dahl og Rolf Presthus fortsetter å levere kanontall for sitt stadig voksende plateimperium, til tross for nedgang i det totale platesalget. Går en spennende tid i møte i forhold til hvordan de vil angripe distribusjonsformer som nedlasting via Internett og mobiltelefon, men har vist seg betydelig mer angrepsvillige og kvalitetsorienterte enn de mer defensive plateselskapene.

7 NRK Petre v/musikksjef Håkon Moslet og kanalsjef Marius Lillelien

Fjorårets nyprofilering (yngre, bredere) av Petre har vært kontroversiell i deler av Musikk-Norge, ikke minst i indie-segmentet. Det har likevel ikke svekket kanalens rolle som premissleverandør for hits og som effektivt maskineri for å «breake» nye norske artister. Moslet har også ansvaret for den ferske «Rørt & urørt»-plata, som presenterer nye artister i skjønn forening med etablerte. Den tidligere Dagblad-journalisten er fortsatt glad i å mene i store bokstaver når anledningen byr seg.

8 ZTV v/musikkansvarlig Henriette Bruusgaard

Mens Moslet og Lillelien representerer et spennende radiomarked, er Bruusgaard og ZTV i en slags Petre-rolle når det gjelder formidling av norske musikkvideoer. ZTV kuppet denne rollen litt sånn i det stille, og har den siste tida også revet MTV ned fra den eneveldige musikkanaltronen. Frontet videoer med norske band på ei tid da ingen andre brydde seg. Nå produseres det norske videoer over en lav sko, og publikum vil ha dem. Bare se hvordan NRK, TV2 og TVNorge håver inn på SMS-programmer hvor seerne stemmer på videoene de vil se. Kanalene bør sende varme tanker til ZTV.

9 Tommy Tee, levende hip hop-legende

Feiringen av tiårsjubileet til hip hop-programmet «National Rap Show» på NRK Petre ble samtidig en stor hyllest til Tommy Tees livsverk. Har ikke bare hatt stor innflytelse over Rapp-Norge gjennom sitt radioprogram og sin rolle som produsent, men er også i en posisjon der hans «seal of approval» har stor betydning for nye hip hop- og r&b-aktører. Er du inne med Tommy, får du respekt fra et stort miljø på kjøpet.

10 Ephemera I fjor toppet Bjørn Eidsvåg denne lista i kraft av sin kontroll over egen karriere. Laksevåg-trioen Ephemera kan riktignok bare vise til salgstall på cirka en tiendedel av Eidsvågs «Tålt»-album, men å selge til gullplate på eget selskap er en stor inspirasjon for andre band som føler seg ukomfortable med salgs- og stylingkrav hos store selskaper. Moralen er noe sånn som at det blir mer kake når du tar skjea i egen hånd.

PLATEKOMPANIET
NRK PETRE
RUNAR EGGESVIK
SÆMUND FISKVIK
VALGERD
ZTV V/HENRIETTE BRUUSGAARD
JAN FREDRIK KARLSEN
UNIT MANAGEMENT
EPHEMERA
TOMMY TEE