LAV PROFIL: Stefan Stray (til venstre) har holdt seg unna media, og finnes ikke i fotoarkivene til norsk presse. Dette bildet er tatt i forbindelse med en lokal kunstutstilling i Bærum i 2008. Foto: Tore Guriby
LAV PROFIL: Stefan Stray (til venstre) har holdt seg unna media, og finnes ikke i fotoarkivene til norsk presse. Dette bildet er tatt i forbindelse med en lokal kunstutstilling i Bærum i 2008. Foto: Tore GuribyVis mer

Her er Pushwagners hemmelige agent

Stefan Stray (61) har i det skjulte bygd opp Pushwagner (69) fra en tilværelse som sliten, hjemløs kunstner til stjernestatus.

||| Stefan Stray (61) er ikke nevnt i noen av de mange artiklene om Pushwagner som har stått på trykk etter kunstnerens comeback, den mest omtalte kunstsaken i Norge det siste året. I løpet av denne tida er det blant annet blitt skrevet bok, lagd NRK-dokumentar — og nå planlegges det en dokumentarfilm — uten at Stefan Stray selv er blitt eksponert.

Stray var heller ikke nevnt i artikkelen som for alvor satte saken på dagsorden — Dagens Næringslivs omfattende reportasje fra april i fjor — som avslørte Pushwagners oppgjør med sin tidligere samarbeidspartner Morten Dreyer.

Da hadde Pushwagner, som egentlig heter Terje Brofos, og Stefan Stray allerede bodd sammen i ni år. Fortsatt bor de sammen i en utleieleilighet på Hoff i Oslo, en høyblokk som ironisk nok kunne vært hentet ut av noen av Pushwagners storby-skrekkvisjoner. Fra denne leiligheten har Stray organisert livet og kunstnervirksomheten til Pushwagner. Han har katalogisert hans kunst og private arkiver, bistått i arbeidet med rettssaken mot Morten Dreyer og fulgt ham på intervjuer, utstillinger og reiser i inn- og utland — blant annet til Litauen, der Pushwagners kunst nå blir produsert.

Møttes på fest
I praksis har Stray gått inn i samme type rolle som Morten Dreyer hadde med Pushwagner inntil 1998.

Dagbladet har de siste to ukene forsøkt å få i stand et intervju med Stefan Stray, men den hemmelighetsfulle sørlendingen har nektet å stille til intervju og fotografering. Til slutt har han gått med på å sende en personlig redegjørelse på mail, hvor han svarer på noen av Dagbladets spørsmål.

Stray skriver til Dagbladet at han første gang møtte Pushwagner på en fest i 1984, der Stray falt pladask for en collage fra tidlig 70-tall, Pushwagners London-periode, som han kjøpte.

Ifølge folkeregisteret het han på den tida Stefan Trøber. Neste gang de møttes, hadde han byttet til sitt nåværende navn.

— Jeg treffer ikke igjen Pushwagner før en gang utpå vinteren 1998. Men først sommeren 1999 — igjen et sammentreff — treffer jeg ham på utestedet Felix, på Solli Plass i Oslo, hvor jeg kjøpte en øl til ham. Han satt der forhutlet, utarmet, tilsynelatende nær døden og uten bopel. Det opprørte meg at en så bra kunstner kunne gå som uteligger uten at noen grep inn. Jeg opplevde at jeg hadde valget mellom å ringe ambulansen eller prøve å bistå selv. Jeg gjorde det siste — det angrer jeg ikke på i dag, skriver Stray.

«Har behov for hjelp»
Samarbeidet mellom Stray og Pushwagner er formalisert. Dagbladet sitter på en kontrakt datert 17. oktober 2008. Der slås det fast at «Pushwagner er en norsk kunstner som har behov for hjelp til daglige gjøremål knyttet til økonomi og bolig». Det står også at Stray har gitt Pushwagner husrom og bistått ham med daglige gjøremål knyttet til økonomi, reiser og arbeid som kunstner siden 1999.

Som motytelse gjøres det klart at kunst skapt av Pushwagner siden 1999, skal «partene inngå skriftlig samarbeidsavtale om innen rimelig tid». Kunst skapt før 1999 holdes utenom avtalen.

I Dagens Næringsliv-artikkelen fra april i fjor blir det anslått at kunsten Pushwagner krangler med Morten Dreyer om rettighetene til, skapt før 1999, er verdt hele 30 millioner kroner. Men verdien av verkene som er skapt etter at Stefan Stray kom inn i bildet, er nå verdt enda mer.

Trykk som ligger til salgs på nettsidene Pushwagner.no og Fineart.no har til sammen en verdi på over 36 millioner kroner, viser Dagbladets beregninger. Bildene er trykket imellom 125 og 250 eksemplarer — et opplag Pushwagner selv har fastsatt, ifølge Stray.

— Arbeider døgnet rundt
Avtalen fra oktober 2008 slår fast at Pushwagner og Stray skal lage en ny avtale for å spikre detaljene rundt inntektsfordelingen. Denne avtalen er fremdeles ikke inngått, ifølge Stray.

— I løpet av vårt samarbeid har mine inntekter, inklusive gaver av kunst, aldri oversteget 100?000 kroner årlig.

Han svarer ikke på Dagbladets spørsmål om han har andre inntekter enn det samarbeidet med Pushwagner gir. I skattelistene står han oppført med null i inntekt og formue de siste to åra. Stray er heller ikke oppført som eier av noen selskaper.

— Jeg er rimelig oppslukt i det han skaper av kunst og det han setter i gang av kunstprosjekter. Vi arbeider sammen døgnet rundt, skriver Stray.