HVA ER DET MED DISSE SVENSKENE?: Det sto svensker bak Kazaa, Skype og The Pirate Bay. Nå kommer Daniel Ek og Martin Lorentzon med Spotify, en tjeneste som vil revolusjonere måten du konsumerer musikk på. Foto: SPOTIFY
HVA ER DET MED DISSE SVENSKENE?: Det sto svensker bak Kazaa, Skype og The Pirate Bay. Nå kommer Daniel Ek og Martin Lorentzon med Spotify, en tjeneste som vil revolusjonere måten du konsumerer musikk på. Foto: SPOTIFYVis mer

Her er svenskene som tar rotta på iTunes

2009 blir Spotify-året.

(Dagbladet.no): Av og til dukker det opp programmer og nettjenester man instinktivt bare vet vil bli store, fordi ideen er så åpenbart god at «buzzen» blant folk og vekstkurven i markedet bare peker rett opp.

Facebook var en slik, Twitter en annen, om enn i litt mindre skala. Og nå er det Spotify.

Dette svenskutviklede musikkprogrammet gir deg tilgang til en hel verden av musikk, med enormt utvalg ned til det ganske så sære og smale, streamet over nettet.

OG BEST AV ALT: Det er gratis. Tenk deg et iTunes der all musikken er diskret reklamefinansiert, så skjønner du omtrent hva vi snakker om.

Da jeg skulle oppsummere nettåret 2008, kåret jeg Spotify til årets program. Men mye tyder på at det er 2009 som blir det virkelige Spotify-året.

Om du ikke aner hva jeg snakker om, er det ikke noe å skamme seg over. Gratisutgaven er foreløpig bare tilgjengelig for inviterte, noe som gjør at dette fortsatt er et program for de invidde. Spotify kan også brukes som abonnementsjeneste, for en ganske rimelig penge. Men i min twitterfeed, som er full av Spotify-snakk om dagen, er det gratisutgaven alle snakker om. Den dagen den åpnes for alle, kommer det til å ta av som bare det.

JEG SKAL TA MINST ETT FORBEHOLD: Det gjenstår å se hvor plagsom reklamen blir når tjenesten slippes løs for alvor - slik det er nå kan man lytte i dagevis uten å støte på en eneste reklamesnutt. Det er nesten for godt til å være sant. Kan litt reklame virkelig være nok til at opphavsmenn, artister og plateselskap får pengene sine? Stay tuned.

En god løsning for nedlasting, så man kan ta med seg musikken på mp3-spilleren, ville også øke mulighetene for å konkurrere mot iTunes og andre.

Dagbladet.no var ganske tidlig ute med å omtale Spotify. Da jeg testet tjenesten på lanseringsdagen i oktober i fjor, var jeg imponert over den tekniske løsningen, over at det var mulig å få musikken gratis og over bredden og over dybden i utvalget av musikk, men litt mindre imponert over den musikalske intelligensen til den Last.fm-inspirerte radiofunksjonen.

I mitt første møte med Spotify undervurderte jeg nok kraften i dette lille programmet en smule. Etter at jeg installerte det, har jeg nemlig brukt det så og si hver eneste dag på jobb-PCen, mens iTunes-biblioteket på harddisken ligger urørt.

Det sier ikke så rent lite, for iTunes har vært fast inventar i mitt musikalske liv siden 2001.

APPLE KOMMER TIL Å MERKE DETTE
. Når jeg skriver at svenskene tar rotta på iTunes, mener jeg først og fremst konseptmessig. Å vinne i markedet er selvsagt noe annet, men iTunes virker plutselig litt gammelt og straight. Da selskapet på tirsdag kunngjorde at all musikk i iTunes Store nå selges uten de plagsomme  kopi- og avspillingsbegrensningene som kalles DRM, klarte jeg ikke å mobilisere den helt store entusiasmen:

DRM-fri iTunes er vel og bra, men neppe nok når Spotify med sin gratisløsning seiler opp som den heteste musikktjenesten i 2009. Apples konkurrenter sover ikke i timen, de heller, skrev jeg.

Flere har sett sett det samme. På tirsdag snublet Apple, skrev teknologiredaktør Pål Joakim Olsen i Dinside.no i en kommentar i går. Olsen hevder at Apples nåværende forretningsmodell - stykksalg av enkltlåter og album - er avlegs. Forbrukerne vil ha mer fleksible løsninger - som den Spotify tilbyr.

OG VEL SÅ VIKTIG: Forbrukerne vil i økende grad ha musikken gratis. Tjenester som Spotify, MySpace Music og Last.fm gjør forbrukerne vant til å få musikken kostnadsfritt, og effekten svekkes selvsagt ikke av at store deler av det musikkelskende publkum er vant til å dele musikk gratis (og ulovlig) via fildelingsnettverk.

Men selv fildelerne sloss om Spotify-invitasjoner. Hva viser det? At piratkopiering ikke handler om lysten til å stjele, men om fraværet av konkurransedyktige lovlige tilbud.

Det er som forfatter og netthode Eirik Newth påpekte under overskriften Fildeling er framtida (en ikke bare ironisk tittel) i en debattserie om fildeling, opphavsrett og kulturindustri her på Dagbladet.no i 2007:

Mediebransjens beste sjanse til å marginalisere fildelingen ligger i å gjøre de kommersielle tilbudene bedre på alle områder (utvalg, filkvalitet, brukervennlighet, tilgjengelighet).

Eirik Solheim i NRKs utviklingsavdeling har påpekt noe tilsvarende ved flere anledninger:

Den eneste måten å beskytte innholdet ditt på, er å være den beste tilbyderen av det.


RIKTIG NOK er det ikke plateselskapene selv som er tilbyderene i tilfellet Spotify. Det skal de heller ikke være. Men ved å være hjertelig tilstede i Spotify med produktene sine, er plateselskapene på vei riktig retning.

Etter en lang og tung overgangsfase begynner musikkindustrien gradvis å åpne seg mot nye finanseringsmodeller tilpasset nettets muligheter og nettbrukernes krav. En viktig del av dette er en trend der musikk - i det minste på noen plattformer - blir gratis eller tilnærmet gratis for deg og meg, mens artister og opphavsmenn får betalt via nye forretningsmodeller.

OG VI HAR BARE SETT BEGYNNELSEN. Hvis Spotify kommer med en versjon 2 som støtter nedlasting, en lettvekts webløsning og mobile klienter som gir deg gratis musikk når og hvor du vil, er dette ikke bare en konseptuell utfordring, men også en markedsmessig trussel mot iTunes, Amazon og de andre som driver stykksalg av musikkfiler.

Jeg tipper noen klør seg i hodet i Apple om dagen. Skal man tviholde på den gamle, modellen, eller møte konkurransen ved å åpne for streaming og annonsefinansiering? Og hva i huleste skal man gjøre når Spotify lanserer en iTunes-killer av en app for iPhone og iPod touch?

En Spotify-invitasjon kan du stille deg i kø for her.

NESTEN SOM ITUNES, BARE GRATIS: Spotify er en streamingtjeneste der musikken er gratis og rekamefinansiert, eller abonnementsbasert om du vil slippe reklamen.
NESTEN SOM ITUNES, BARE GRATIS: Spotify er en streamingtjeneste der musikken er gratis og rekamefinansiert, eller abonnementsbasert om du vil slippe reklamen. Vis mer