Her er tabbelista

Dette er et utdrag av lista over alle feilene historiestudenten Trond Norén Isaksen fant i boka - og hans kommentarer.

  • Maud ble ikke født på Sandringham House, men i Marlborough House i London.

    Mannen på bildet på side 14-15 er ikke Mauds far, men hennes bror.

  • Christian IX hadde ingen datter som het Victoria og som skal ha giftet seg med den tyske keiseren. Derimot hadde dronning Victoria en datter som het Victoria, som ble gift med keiser Friedrich III av Tyskland.
  • Carl og Maud gikk ikke hånd i hånd i Fredensborgparken da de var ti år gamle. Umulig, ettersom hun var tre år eldre enn ham.
  • Maud hadde ikke vært dronning i «mindre enn et døgn» 26. november 1905. Hun ble dronning 18. november.
  • Kongefamilien ankom Norge 25. november 1905, ikke 26. november.
  • Den norske adelen ble avskaffet i 1821, og hadde den fortsatt eksistert i 1905, ville Fritz Wedel Jarlsberg uansett bare vært baron, ikke greve.
  • Kroninga fant sted 22. juni 1906, ikke 23. juni 1906.
  • Han var aldri «prins Olav», men prins Alexander fra 1903 til 1905 og deretter kronprins Olav fra 1905 til 1957.
  • Kronprins Olav og prinsesse Märtha forlovet seg 14. januar 1929. Ikke 15. januar 1929.
  • Märtha og familien bodde ikke på Parkudden og Fridheim storparten av hennes barndom. Familien byttet bosted flere ganger og Parkudden ble solgt allerede i 1908.
  • Kronprinsessen stavet navnet Margareta, og hun var ikke Märthas tante.
  • Skarlagensfeber i 1920 var ikke «et første varsel om at hennes helse ikke er den beste». Hun hadde overlevd spanskesyken i 1918.
  • Han stavet navnet Léopold, Belgia har ikke tittelen kronprins og begge bryllupene sto i november 1926.
  • Arbeidsledigheten var riktignok fortsatt høy, men etter en vanskelig periode fra 1920 til 1927, var åra 1928-1930 oppgangstider og svært gode år økonomisk.
  • Märtha reiste fra Stockholm 18. mars 1929, ikke 17. mars. «Hele det svenske kongehuset» var ikke på perrongen da hun dro. Kong Gustaf og dronning Victoria var utenlands.
  • «Seksti kongelige gjester fra hele Europa» var ikke til stede i bryllupet. Bare 21 utenlandske slektninger deltok, hvorav 17 var kongelige.
  • Kong Harald er født i 1937, ikke 21. februar 1938.
  • Bildet kan umulig være tatt i 1939. Det ser ut til å være tatt rundt 1950.
  • Roosevelts landsted Hyde Park ligger ikke i Washington. Det lå (og ligger) over fem mil fra Washington.
  • På side 76 står det at Norge ble angrepet i 1939. Kommentar overflødig.
  • Belgia ble ikke angrepet før 10. mai 1940.
  • Kronprinsparets sølvbryllupsdag var ikke 29. mars 1954, men 21. mars.
  • Prinsesse Ragnhild og Erling Lorentzen forlovet seg ikke 14. januar 1953. Det riktige er 14. februar 1953.
  • Prinsesse Astrid var med på Agamemnon-cruiset i 1954, men ikke prins Harald.
  • Det er en myte at prinsesse Ragnhild var den første europeiske prinsessen som giftet seg borgerlig.
  • Nidaros-biskopen staves «Arne Fjeldbu», det korrekte er Arne Fjellbu.
  • Prinsesse Astrids første barn ble ikke født i 1961, men i 1962. Hennes tredje barn ble ikke født i 1964, men i 1965.
  • Kronprins Harald og Sonja Haraldsen giftet seg den 29. august (1968), ikke den 20. august.
  • Et bilde skal vise prinsesse Astrid med barna Cathrine og Carl-Christian. Men det er Alexander og

    ikke Carl-Christian som er på bildet. Carl-Christian var ikke født da bildet ble tatt.

  • Broren Karl Herman er født i 1929, ikke i 1928.
  • Hoffsorgen etter begravelsen til kong Olav varte i fire måneder, ikke i tre. Og den løp ikke fra begravelsen, men fra dødsfallet 17. januar 1991.
  • Droning Sonjas kunstutstilling «ble åpnet på Høvikodden Kunstsenter» i forbindelse med kronprins Haakons bryllup i mai». Bryllupet fant sted i august, og åpninga var 28. juni, ingen av delene foregikk i mai.