AVIS PÅ IPAD: The Daily er verdens første rene iPad-avis. Hundre journalister er i sving for å produsere avisa, som ble avduket av redaktør Jesse Angelo (til høyre) og styreleder Jon Miller i Digital Media Group på Guggenheim-museet i New York City i dag. Foto: Spencer Platt/Getty Images/AFP
AVIS PÅ IPAD: The Daily er verdens første rene iPad-avis. Hundre journalister er i sving for å produsere avisa, som ble avduket av redaktør Jesse Angelo (til høyre) og styreleder Jon Miller i Digital Media Group på Guggenheim-museet i New York City i dag. Foto: Spencer Platt/Getty Images/AFPVis mer

Her er verdens nye storavis

Men du får den ikke på papir, og finner den ikke på nett.

Det er ikke hver dag det lanseres nye, internasjonale storaviser med en stab på over hundre journalister. Men i dag åpnet mediemagnaten Rupert Murdoch (76) for nedlasting av «The Daily», som kun foreligger som applikasjon til iPad.

For 80 øre får du hundre sider nyheter, featureartikler og kommentarer, ofte med HD-video og 360-gradersfotografier bygget inn i tekstene - som er skrevet av håndplukkede journalister med bakgrunn fra blant annet Salon, New York Times og Vanity Fair.

Avisa blir dessuten oppdatert når det skjer noe, og det skal være mulig å dele artikler i sosiale medier.

Interaktiv I skrivende stund får du ikke lastet ned The Daily i norske Itunes, men Dagbladets kulturjournalist Snorre Bryne har sett første utgave. Han sier førsteinntrykket er at produktet er like mye avis som magasin- men først og fremst et underholdningsprodukt.

- Artiklene er stort sett velskrevne, men mer myntet på raske oppdateringer enn dybdelesing. Takket være en god og interaktiv bruk av bilder, videoer og illustrasjoner, samt sanntidselementer som twittermeldinger og eksterne lenker, føles dekningen likevel mer komplett enn de mer statiske iPad-utgavene andre aviser har lagt seg på, sier Bryne, som også registrerer at avisa byr på både kryssord og sudoku, men ingen tegneserier.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Målgruppa til The Daily er simpelthen alle, svarte Murdoch på lanseringspressekonferansen i New York i dag. Han mener den nye avisa vil bli en modell for hvordan nyheter fortelles og distribueres i framtida.

Ingen fasit - The Daily er ikke fasiten for hvordan den perfekte iPad-avisen skal se ut, om det finnes noe slikt. For noen vil nok mengden av interaktivt innhold virke forstyrrende på selve lesingen. For å være en førsteutgave er uansett dette noe av det mer gjennomtenkte på markedet, så får vi heller se hvordan avisa utvikler seg etter at det har fått noen måneder på baken - og da fått bevist om mange nok folk er villige til å betale for digitale aviser over lengre tid, sier Snorre Bryne.

Rupert Murdoch er mediemagnaten som har bygget sitt imperium via lokalaviser i Australia, tabloidaviser i Storbritannia og TV-stasjoner i USA.

- DETTE ER FRAMTIDA: Det hevdet den 76 år gamle medemagnaten Rupert Murdoch (i midten) under lanseringa av The Daily. Foto: REUTERS/Brendan McDermid
- DETTE ER FRAMTIDA: Det hevdet den 76 år gamle medemagnaten Rupert Murdoch (i midten) under lanseringa av The Daily. Foto: REUTERS/Brendan McDermid Vis mer

Hans News Corporation er i dag verdens tredje største medieselskap, og omfatter blant annet TV-selskapet Fox og storavisa Washington Post.

Spiller Selskapet skal ha investert 30 millioner dollar i utviklingen av The Daily, som ifølge Mediabeat koster en halv million dollar i uka å lage. The Daily skal koste 99 cent i uka, hvorav Apple tar halvparten for å selge den gjennom sin App Store. Men teleselskapet Verizon har allerede sponsa avisa slik at den blir gratis de første to ukene.

Murdoch har vært kjent for sin motstand mot gratis nettaviser, og har reist betalingsmurer rundt flere av sine aviser. Da 76-åringen i dag ble spurt om han selv har noen favoritt-apps, svarte han at det hendte han spilte spill på Ipaden.

- Men jeg blir alltid slått av barnebarnet mitt, sa Rupert Murdoch.

DYNAMISK: The Daily føles ikke så statisk som mange andre Ipad-aviser. Forsida av førsteutgaven preges av urolighetene i Egypt, men kan byttes ut når som helst av redaksjonen dersom det skjer noe annet nyhetsverdig.
DYNAMISK: The Daily føles ikke så statisk som mange andre Ipad-aviser. Forsida av førsteutgaven preges av urolighetene i Egypt, men kan byttes ut når som helst av redaksjonen dersom det skjer noe annet nyhetsverdig. Vis mer