Her er vinneravisene

Ny Tid er fjorårets største opplagsvinner. Også finansavisene, Morgenbladet og Klassekampen øker.

(Dagbladet.no): Mediebedriftenes Landsforening presenterte i dag opplagstallene for Avis-Norge i 2006, og tallene følger trendene fra fjoråret:

Dagens Næringsliv er den store opplagsvinneren i et papiravismarked som generelt er på vei ned. Avisa økte med 2336 daglige eksemplarer og har nå et opplag på gjennomsnittlig 76 584 eksemplarer.

Løssalgsavisene - VG og Dagbladet - går som i fjor mest tilbake. VG går 28 154 trykte eksemplarer tilbake, til 315 549. Dagbladet går 15 557 eksemplarer tilbake, til 146 512.

Til sammen ble det i Norge kjøpt 2 703 564 aviser hver dag i fjor. Det er en nedgang fra året før på 70 769 eksemplarer, og VG og Dagbladet står sammen for 60 prosent av den totale tilbakegangen. Se også grafiske presentasjoner nederst i saken.

117 prosent vekst

Bildet av Dagens Næringsliv som den store vinneren er likevel ikke helt dekkende, for ukeavisa Ny Tid har samme år en eksplosiv vekst. Ny Tid meldte seg først inn i MBL i fjor, og er derfor ikke med i den offisielle statistikken.

Likevel kunne MBLs fagsjef for avisområdet Helge Holbæk-Hanssen presentere sammenliknbare tall som viser 117 prosent vekst. Det tilsvarer 5097 eksemplarer, og slik ender Ny Tid opp med et gjennomsnittsopplag på 9417.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kraftig vekst tilskrives også andre av de såkalte nisjeavisene, som Morgenbladet og Finansavisen. De to økte med henholdsvis 1850 og 1474 eksemplarer.

VINNERPALLEN: Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Finansavisen får medaljeplass. Men Ny Tid er den egentlige vinneren i året som gikk. Illustrasjon: MEDIEBEDRIFTENES LANDSFORENING
VINNERPALLEN: Dagens Næringsliv, Morgenbladet og Finansavisen får medaljeplass. Men Ny Tid er den egentlige vinneren i året som gikk. Illustrasjon: MEDIEBEDRIFTENES LANDSFORENING Vis mer

Vi spør Finansavisens eier Trygve Hegnar der han haster på vei ut etter presentasjonen av tallene:

- Hva kan du si til at finansavisene går opp?

- Det er ikke overraskende. De er spesialiserte aviser som øker hele tida.

Hegnar mener å ha sett utviklingen siden han begynte med avis i 1992.

- Det som er faktisk overrasker er at også Finansavisen øker med en så sterk og god konkurrent som Dagens Næringsliv, mener han.

- Hvorfor tror du de øker?

- Folk er opptatt av egen økonomi og det som skjer i næringslivet. Folk vil ha det. Det er jeg glad for.

Klassekampen er samtidig avisa med størst prosentvis vekst. Den øker opplaget med 13 prosent. Det tilsvarer 1350 eksemplarer og gjør at Klassekampen ender opp på 10 109 eksemplarer.

Løssalg går tilbake

Avismarkedet går ned over hele landet, bortsett fra i Sør-Trøndelag som faktisk opplever en liten opplagsøkning.

Generelt er det løssalgsavisene som mister flest lesere. Mens VG mister ni prosent av totalopplaget, mister Dagbladet 11 prosent.

Mens abonnementsavisene falt med 23 866 eksemplarer landet over, falt løssalget med 47 903 eksemplarer.

- Det er andre år på rad vi ser denne utviklingen. I et mer konkurranseutsatt mediemarked er det ingen tvil om at løssalget er mer utsatt enn abonnement, kommenterer MBL på sine nettsider.

Også Aftenposten går tilbake. Morgenutgaven av avisa går 4213 eksemplarer tilbake. Slik lander den på et gjennomsnittsopplag på 248 503 eksemplarer. Samtidig mister Aften (kveldsutgaven av avisa) 4471 eksemplarer og ender på et samlet opplag på 137 141 eksemplarer.

Se alle tallene her!

TAPERNE: Løssalgsavisene går mest tilbake.
EKSPLOSIV VEKST: Ett år etter omleggingen kan Ny Tid-redaktør Martine Aurdal feire vekst på 117 prosent. Likevel <a href="http://www.dagbladet.no/kultur/2007/01/03/487704.html">opplevde ukeavisa kutt i staben</A>.
ØKER: Trygve Hegnars Finansavisen går fram. Redaktøren mener folk vil lese om personlig økonomi og næringslivsjournalistikk.
GÅR FRAM: Nisjeavisa Klassekampen økte i fjor med 13 prosent og redaktør Bjørgulv Braanen kan feire.
VINNERNE: Nisjeavisene går mest fram.