Her er vinneravisene

Ny Tid er fjorårets største opplagsvinner. Også finansavisene, Morgenbladet og Klassekampen øker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Mediebedriftenes Landsforening presenterte i dag opplagstallene for Avis-Norge i 2006, og tallene følger trendene fra fjoråret:

Dagens Næringsliv er den store opplagsvinneren i et papiravismarked som generelt er på vei ned. Avisa økte med 2336 daglige eksemplarer og har nå et opplag på gjennomsnittlig 76 584 eksemplarer.

Løssalgsavisene - VG og Dagbladet - går som i fjor mest tilbake. VG går 28 154 trykte eksemplarer tilbake, til 315 549. Dagbladet går 15 557 eksemplarer tilbake, til 146 512.

Til sammen ble det i Norge kjøpt 2 703 564 aviser hver dag i fjor. Det er en nedgang fra året før på 70 769 eksemplarer, og VG og Dagbladet står sammen for 60 prosent av den totale tilbakegangen. Se også grafiske presentasjoner nederst i saken.

117 prosent vekst

Bildet av Dagens Næringsliv som den store vinneren er likevel ikke helt dekkende, for ukeavisa Ny Tid har samme år en eksplosiv vekst. Ny Tid meldte seg først inn i MBL i fjor, og er derfor ikke med i den offisielle statistikken.

Likevel kunne MBLs fagsjef for avisområdet Helge Holbæk-Hanssen presentere sammenliknbare tall som viser 117 prosent vekst. Det tilsvarer 5097 eksemplarer, og slik ender Ny Tid opp med et gjennomsnittsopplag på 9417.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer