Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Her er vinneren av spillkrigen

Spillomsetning for 600 mill. i fjor.

• Her er fjorårets mest solgte spill

(Dagbladet.no): Spillomsetningen vokser fortsatt med stor fart her til lands. I fjor ble det omsatt spill inn til forhandler for til sammen 600 millioner kroner, viser tall fra Norges spill- og multimedialeverandørforening.

Det er en vekst på 18 prosent sammenliknet med 2006.

- Selv om det er en klar overvekt av klassiske gamere som står for en stor del av omsetningen, merker vi også at spill har blitt mye mer allemannseie og mer akseptert. De som startet med spill på slutten av 70-tallet har blitt voksne, og spillene har blitt mer sosiale - se for eksempel på «SingStar», «Guitar Hero» og også «World of Warcraft», sier foreningens leder Espen Tollefsen til Dagbladet.no.


Som direktør i Nordisk film interaktiv har han dobbel grunn til å være fornøyd. Nordisk film distribuerer nemlig PlayStation, og det er spill til Playstation 2 som står for den største andelen av den totale omsetningen. På andreplass foretrekker kundene pc-spill, foran PlayStation 3 og Xbox 360.

Det skal imidlertid bemerkes at tallene for Xbox 360 er svært usikre, da Microsoft ikke gir fra seg salgstall.

600 millioner kroner inkluderer ikke salg av konsoller over disk - om disse inkluderes antar man at totalomsetningen i den norske spillverdenen overskrider to milliarder kroner.


Veksten på 18 prosent overgår også den japanske spillindustrien, som
vokste med 9,9 prosent i fjor.

VINNER IGJEN: Det selges fortsatt flest spill til PlayStation 2 - snart åtte år etter at den først ble lansert. Foto: SONY
VINNER IGJEN: Det selges fortsatt flest spill til PlayStation 2 - snart åtte år etter at den først ble lansert. Foto: SONY Vis mer

- Årsaken til at vår vekst er større, er jo at vi ligger såpass langt bak Japan i utviklingen. Der er spill det mest anerkjente mediet, før film og musikk. Vi har nok mer å gå på her hjemme, sier Tollefsen.


- Film- og platebransjen mener piratkopiering er årsaken til endel dårlige salgstall. Hvorfor rammes ikke spillbransjen på samme måte?

- Dette er et mer komplekst medium. De mange formatene gjør det vanskeligere å kopiere. I tillegg har spillskaperne blitt flinkere til å utvikle tekniske løsninger som begrenser piratvirksomheten.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media