KIRKEROMMET er Sondre Bratlands arena. De siste par ukene har han vært landet rundt med «Rosa frå Betlehem». Her er han i Jacobskirken, der han også avslutter årets jubileumsturne fredag kveld. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix
KIRKEROMMET er Sondre Bratlands arena. De siste par ukene har han vært landet rundt med «Rosa frå Betlehem». Her er han i Jacobskirken, der han også avslutter årets jubileumsturne fredag kveld. Foto: Lise Åserud/NTB ScanpixVis mer

Her har du sekseren din som fortjent, Sondre Bratland

Dagbladets anmelder har angret i 25 år.

ALBUM: Jeg husker meget godt at jeg ble spurt om å anmelde den nye plata til Sondre Bratland, som kom ut i november 1992. Den som var musikkansvarlig den gangen, sa at han følte seg totalt uegnet til å skrive om en religiøs og attpåtil kristen plate. Dette hadde han null forhold til.

Jeg undret meg litt over denne mangelen på åpenhet, men tok med glede på meg å skrive om «Rosa frå Betlehem».

Sjelden stemning

KLASSIKER: I løpet av 25 år er "Rosa frå Betlehem" blitt en av våre mest folkekjære juleplater.
KLASSIKER: I løpet av 25 år er "Rosa frå Betlehem" blitt en av våre mest folkekjære juleplater. Vis mer

Plata ble lansert i krypten under Oslo Domkirke, der noen av låtene ble framført av musikerne som bidro på plata; foruten Bratland Iver Kleive på orgel, Knut Reiersrud på gitar og Paolo Vinaccia på perkusjon. Seansen ble en høytidsstund av de sjeldne.

Under overskriften «En plate er født i Betlehem» innledet jeg min anmeldelse med å slå fast at «det skal godt gjøres å komme lengre vekk fra reinsdyr, bjelleklang, julebord og gavestress enn du gjør på denne CD’en». Jeg slår fast at denne plata bringer «høytid og varme inn i de mest vantro hjerter». Det hele er «uendelig vakkert» og «musikerne gir begrepet ‘julestemning’ en ny mening».

Noe var galt

Når turen kommer til å sette terningkast, velger jeg av en eller annen forunderlig grunn å gi den en femmer. Og slik kommer den på trykk. Men allerede ved synet av avisa dagen etter - da hadde jeg fortsatt å spille «Rosa frå Betlehem» etter at jobben var gjort - følte jeg at noe var galt.

Hvis noen plate var en soleklar sekser, måtte det være denne. Men gjort var gjort. En papiravis lar seg ikke kalle tilbake for korreksjoner, og nettet var ennå langt unna.

Det er ikke ofte man angrer på et feil terningkast i denne bransjen, men dette var et unntak. Jeg har spilt CD’en i fillebiter hver eneste jul. Men hver gang jeg har hørt den, har jeg tenkt på dette: Den fikk feil terningkast.

To nye spor

Plata jo som kjent født i mirakuløse omgivelser, i Betlehem. Og 25 år etter den så dagens lys, skjer et mirakel også i Norge: Plata kommer på vinyl for første gang. Med to bonusspor fra de samme opptakene, «Folkefrelsar kom til oss» og «Den fagraste rosa».

Dermed kommer anledningen til å anmelde plata igjen og korrigere min feilvurdering fra 1992: Her har du sekseren som fortjent, Sondre Bratland.

For to dager siden så jeg også konserten, som de samme fire musikerne har reist rundt med i Norge de siste par ukene. En vidunderlig opplevelse.

Et umulig prosjekt

I Kristiansand Domkirke ble det eviggyldige ved disse salmetolkningene bekreftet til fulle, mens Bratland fortalte muntert om hvordan dette i utgangspunktet umulige prosjektet ble til. I Israel hadde musikerne fått beskjed om at de like gjerne kunne spørre om å få spille inn en plate i Peterskirken i Vatikanet.

Jeg kan ikke annet enn å slutte meg til mine egne ord fra 18. november 1992: «Bratland forener barnetroen med en gnist av større og mektigere visjoner. Mens vi lytter, forvandler han melankoli og tungsinn til glede og jubel