Her kommer de arme små

En ny bølge av små, uavhengige plateselskaper står klar til å ta opp kampen om Musikk-Norge mot de fusjonerte gigantene.

- Det har kommet en helt ny generasjon band som gjør det nødvendig med noen nye selskaper nå, sier NRK-programleder Marit Karlsen som nå starter sitt eget plateselskap.

- Vi vil ikke bare være et springbrett. Vi vil følge artistene våre hele veien fram til suksess, sier Claes Olsen i nystartede Racing Junior.

Dinosaurkonserner

Universal har kjøpt opp PolyGram, EMI/Virgin har latt seg svelge av Warner og Sony Music snakker intimt med BMG.

I musikkretser kloden over frykter man at resultatet blir tre dinosaurkonserner der den korporative tankegangen vil føre til en gjennomkommersialiseringen av musikken

Men musikkelskere behøver ikke nødvendigvis se mørkt på framtida:

I kjølvannet av sammenslåingene aner man en ny vår for uavhengige plateselskaper. I Norge er trenden klar. Hele 15 nye, norskeide plateselskaper har etablert seg de siste tre åra.

- Bølgen med nye norske selskaper kommer nå fordi storkonsernene satser på stadig færre norske utgivelser, mener lederen i FONO (Foreningen norske plateselskaper), MTG-direktør Larry Bringsjord.

Kortsiktig gevinst

Terje Engen i S2 Records trekker linjene tilbake til slutten av 70-tallet:

- Dette er det samme som skjedde den gangen, da både talentspeidere og artister søkte mot mindre enheter. Profittmaksimeringen i den internasjonale musikkindustrien er årsaken, sier indieveteran Engen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han har selv levd med bedriftskulturen til en multinasjonal pengemaskin etter at hans gamle indieselskap Sonet tidlig på 90-tallet ble kjøpt opp av PolyGram (som seinere ble slukt av Universal). Nå er han tilbake i de uavhengiges rekker som eier av S2.

Han mener gigantene i Universal og Warner har seg selv å takke for den nye indie-eksplosjonen.

- Jeg opplever at begrepet artistutvikling med få unntak er utradert innenfor de store selskapene. For artistene er dette alvorlig. Man kan vanskelig vokse kreativt innenfor strukturer som har kortsiktig gevinst som primær målsetting, sier han.

Engens gamle sjef, forhenværende PolyGram-direktør Jørn Johnsen, står bak to nye plateselskaper, både daWorks Records og Blue Jersey Music. Men gamle bransjerever utgjør ikke hoveddelen av dem som står bak de nye selskapene.

Akterutseilte 40-åringer

Claes Olsen står fra før av bak både Øyafestivalen, platebutikken So Real og konsertklubben So What. Nå kompletterer Musikk-Norges fremste grunnplan-gründer sitt virke med å starte plateselskapet Racing Junior sammen med tre partnere.

- Styrken vår i forhold til de store selskapene er at vi er en aktiv del av musikkmiljøet. På den måten har vi mye større sjanse til å plukke opp band enn folk som er 40 år og ikke lenger gidder å gå på byen, påpeker Olsen.

Det er «de giddaløse 40-åringene» i Universal Music som står for salget og distribusjonen av Racing Juniors utgivelser. Olsen er storfornøyd etter at mastodonten har solgt 300 eksemplarer av Racing Juniors aller første utgivelse, Martine & Mirejam-singelen «Go To The Beat», på halvannen dag.

- De store må selge 10000 av en artist for at det skal lønne seg. For oss kan det være nok å selge 400 eksemplarer. Ettersom vi disponerer studio behøver ikke en innspilling å koste mer enn 20000 kroner, påpeker Olsen.

Samtidig kan småselskapene operere som reelle konkurrenter til storselskapene. Den teknologiske utviklingen har ført til at mange artister ser på platekonsernene som gammeldagse og fordyrende mellomledd fram til publikum. Et lite selskap kan opptre langt smidigere.

Kvalitetsheving

- Den interaktive nåtid og framtid gir mindre selskap mange nye muligheter, hevder Terje Engen.

- Marit Karlsen, programleder for «Roxrevyen» på NRK Petre, starter også sitt eget plateselskap. Med sin ennå navnløse label har hun internasjonale ambisjoner.

- Island, Sverige og Irland har fått iøynefallende eksportvarer gjennom musikk fra subkulturelle miljøer. Norge har ikke fått til det, mye på grunn av at vi har manglet en labelkultur. At det nå dukker opp en rekke nye selskaper er viktig for Norge som kulturnasjon, hevder hun, og trekker fram kvalitetshevingen av norsk musikk som en av hovedårsakene til at det nå er grunnlag for en rekke nye selskaper.

- Det har kommet en helt ny generasjon band som gjør det nødvendig med noen nye selskaper nå, sier hun.

Olsen samtykker.

- Nå er det så mye bra musikk i Norge, og det ser vi muligheten til å utvikle, understreker Racing Junior-sjefen.