Her kommer dine armer små

Med jula kommer tida da foreldre og andre voksne må til pers i Norge. Det skorter aldri på interessante samtaleemner i desember. Sendte Keiser Augustus ut sykkelbud for at en mann skulle skrive tall? Hvordan ser et svøpt barn ut? Og milde Jesus, han som sagde, sager han for andre også?

JULA ER DEN HØYESTE HØYTIDEN, da sjelene synger, tida ruller og engler daler ned i skjul. Kanskje akkurat i det skjulet hvor Jesus sagde ved, så han ikke skulle fryse.

Juleevangeliet forteller egnetlig ganske begripelig om jula. I juleevangeliget står det om gjetere og sauer, stjerner og engler, helt vanlige ting.

Det er to typer engler. Vanlige engler og skytsengler. Skytsengler er skutt ut av kanoner og har mer fart på seg. Engler hviler på skyene fordi de ikke har noe å gjøre. De er mennesker som egentlig er fugler. Bare engler og fugler kan fly.

Juleevangeliget kunne vært lengre. Det står ikke at Maria først var gift med en som het Gabriel, men at han var reist og at hun hadde vært på klinikken for at den hellige ånd skulle se på henne. Heller ikke at Josef ble far til Jesus Kristiansen i en grisebinge uten at noen visste det. Først visste han det ikke selv engang. Til slutt fikk han vite det av en engel som tilfeldigvis fløy forbi.

NÅR FEIRER VI med surkål at Jesus ble født mellom en krybbe og et esel. At det skjedde der er ikke rart, for han lagdes i et krybberom.

Etterpå løp de herlige tre konger rundt på viddene og samlet gaver til Jesusbarnet. Røyk og myrra, slike ting. Hyrdene var snille. De fikk slutt på kriger ved å dytte krigerne ut i vannet, hadde turban på hodet, gjetet sauer og høner og etter at hyrdestunden var slutt, dro de for å besøke Jesus.

Desverre var ikke alt fredelig. Herodes ville drepe det vesle jesusbarnet og da tok Josef straks alle sammen med seg i en jeep.

I julesangene er det endel armer. Det lille barn i Betlehem, for eksempel, kom fra himlens høye slott ned til vår arme jord. Vi har også «her kommer dine arme små». Beina kommer etterpå.

Da Jesus kom fra sin himmelsal til denne verdens tåredal, var det ingen oppløftende overgang. Heldigvis kom han til jul, da det er godter å få. Et sikkert sted å begynne er på låven. Der sitter nissen og koser seg omgitt av rotter som har reist langt, for de er skotter, de er skotter....

Utenfor står reven og overrasker grisen.

Jesus er den mest berømte i Bibelen. Han og Gud trives veldig godt sammen og har mange felles interesser. Hvorfor de er såpass opptatt av jorda kan virke merkelig. I Himmelen er det jo fryd i gammen, man spiser karamellpudding hver dag og går lange solskinnsturer. Det folk ikke vet er at Gud egentlig kommer fra Gudbrandsdalen.

GUD ER MED i guttemusikken også og spiller flere basuner samtidig. Englene liker Guds basuners klang. Mange andre også.

I jula klapper vi i hendene, vasker vårt tøy, synger og ler. Men noen rører seg ikke. «Dra meg etter de-e-g», synger de. De vil bli til Østen. Østerlands vise er en vise om østen og en drage og forteller om det.

Om man tror på det ene eller det andre kommer an på om det er øynene som ser. Noen tror at Jesus skal bli født på ny. Men da må de vente helt til han blir liten igjen, og det kan ta lang tid.

Kilder: Eplehagen barnehage, Jesus gikk på vannet fordi han ikke ville bli våt på beina (Lindell og Ribe), Du er også min sønn, Brutus (Vogel), De to første menneskene på jorden var Hans og Grete (Vogel), Kua har fire hjørner (Jean-Charles)