Her når Hollywood det absolutte vanvidd

- Det blir ikke laget flere filmer som «Pirates».

(Dagbladet.no): I åtte og et halvt år har Brian Connor vært en betrodd medarbeider i George Lucas\' legendariske effektfabrikk Industrial Light & Magic.

De siste dagene har han vært i Oslo for å snakke med norsk bransje om sine erfaringer fra arbeidet med filmer som «Transformers», «Poseidon» og de to siste filmene i «Pirates of the Caribbean»-serien.

Særlig voldsomt var oppdraget med de to siste «Pirates»-filmene. Bare den siste, fjorårets «At World\'s End», hadde et budsjett på nærmere to milliarder kroner.

- Jeg tror ikke det kommer til å bli satt i gang så vanvittig store prosjekter igjen, sa Connor under et foredrag i regi av Norsk filmutvikling, som nå er en del av Norsk filminstitutt, i går.

Mer digitalt

Han tror nemlig den økonomiske risikoen nå er blitt for stor. «Pirates»-filmene markerte trolig en filmhistorisk topp i forhold til hvor mye ressurser et studio vil legge i en film.

- Det kostet enormt å lage et autentisk fysisk miljø før vi satte i gang med det digitale etterarbeidet - vi bygde for eksempel skip og konstruerte værmaskiner. Det ville vært mye enklere å gjøre enda mer digitalt, og den løsningen tror jeg hardt pressede studioer kommer til å velge framover. Selv om effektene ikke vil bli like bra når man får dårligere råmateriale å jobbe ut fra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Industrial Light & Magic ble startet av George Lucas i 1975, da 20th Century Fox la ned sin avdeling for spesialeffekter etter at Lucas hadde fått grønt lys for produksjonen av «Star Wars».

Her når Hollywood det absolutte vanvidd

Nå tjener selskapet gode penger - opp mot 200 millioner kroner per film de gjør.

- Folk som jeg er innleide arbeidere, ikke kunstnere. Om vi vet at en figur ser best ut som blå, mens regissøren vil ha den grønn, etterkommer vi regissørens ønsker og forsøker å ikke tenke noe mer over det, fortalte Connor under sitt foredrag.

Han avslørte likevel at diskusjonene kan være ekstremt høylytte mellom regissøren og de som er ansvarlige for spesialeffekter.

«Bayhem»

Blant dem som liker en hard diskusjon er Michael Bay («Transformers»).

- Vi pleier å kalle ham «Bayhem», fordi det alltid er fullstendig kaos rundt ham - men på en god måte. Han presser oss til det ytterste ved å ha 100 tanker i hodet på én gang, sa Connor, som også håper å være involvert i «Transformers 2».

- Den filmen er på et så tidlig stadium foreløpig, at jeg ikke kan si noe om hva vi har planlagt. Men det blir sikkert stort, sier han til Dagbladet.no.

Blant eksemplene viste Connor fram hvordan han hadde endret Pearl Harbour for å tilpasse miljøet til handlingen i 1941.

- Vi hadde et såre strev med å fjerne alle hoteller og spasteder når bildene skulle behandles i ettertid. I stedet satte vi inn trær, forteller han.

Norge kan lære

Connor fortalte også hvordan Industrial Light & Magic pleier å hente inn eksperthjelp fra akademiske miljøer.

- Vi hadde blant annet folk fra Stanford for å gi oss råd i forhold til hvordan havet bør se ut i «Pirates of the Caribbean»-filmene, fortalte han.

Spørsmålet er imidlertid om det er så store forskjeller mellom norsk og amerikansk filmbransje, at Connors nærvær er egnet til annet enn å gjøre oss sjalu?

- I dag kan det være mye å spare, også for norsk filmbransje, på å gjøre ting digitalt, framfor å bygge opp et sett. Eller man kan lage et lite sett og få det til å virke større ved bruk av datamanipulasjon, sier Connor til Dagbladet.no.

Se mer av intervjuet med ham i videoviduet over.

30. april kommer enda en film Connor har jobbet med til norske kinoer. Da har «Iron Man» med Robert Downey Jr. premiere.