KOMMER MED RÅD: Knut Olav Åmås leder Mediemangfoldsutvalget, som legger fram sin rapport i morgen. Her staker de ut hva de mener bør være kursen for mediepolitikken i framtiden. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
KOMMER MED RÅD: Knut Olav Åmås leder Mediemangfoldsutvalget, som legger fram sin rapport i morgen. Her staker de ut hva de mener bør være kursen for mediepolitikken i framtiden. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Mediemangfoldsutvalget legger fram NOU:

Her står slagene i det nye Medie-Norge: - Håper på Facebook-skatt

Tar opp Facebook-skatt, ny NRK-lisens og pressestøtte. 

(Dagladet): I morgen legger Mediemangfoldsutvalget fram sin rapport, hvor de utreder hvilke mål staten skal ha for mediemangfoldet og hvordan statlige midler kan benyttes.

Blant temaene som tas opp er disse:

  • Pressestøtten
  • Ny NRK-avgift
  • Skattlegging av aktører som Facebook og Google
  • Hvordan støtte til en kommersiell allmennkringkaster kan finansieres

Knut Olav Åmås, leder av Mediemangfoldsutvalget, sier til Dagbladet at de både har sett på hvor stor pressestøtten bør være, og hvordan den skal fordeles.

Som han i går også uttalte til NTB, kommer de også med utvalgets siste innspill til en modell for ny NRK-avgift. Dette er innspill til modellene som ble lagt fram før jul, i stortingsmeldingen om ny finansiering av NRK.

For husstandsavgift

- Vi bringer ikke inn noen ny modell. Vi har mer enn nok å ta stilling til, sier Åmås, og legger til at de også leverte en høringsuttalelse til Rimmereidutvalget om dette. Da sa de at de mente en husstandsavgift, eller en avgift som går på alle apparat som gjør det mulig å konsumere NRKs innhold, var de beste løsningene.

Åmås legger også til at det å skattlegge multinasjonale selskaper som Facebook og Google kan gjøre konkurransevilkårene likere mellom disse selskapene og norske medieaktører.

- Hvordan skal man skattlegge store internasjonale selskaper som dette, som ikke har hovedkontor i Norge?

- Det er det kritiske spørsmålet, som mange diskuterer. Det skal vi svare på i morgen etter beste evne. Andre ting vi foreslår kan også ses i lys av dette. Det er mye som henger sammen i rapporten vår, sier Åmås.

- Brukes annerledes

Kårstein Løvaas, mediepolitisk talsperson i Høyre, sier han gleder seg til framleggingen, fordi han tror Mediemangfoldsutvalget vil bidra til at de forskjellige støtteordningene til mediene ses som en helhet, og ikke som et lappeteppe.

- Nå er noe på finansbudsjettet, noe er på kulturbudsjettet og NRK-lisensen betales rett fra brukerne. Vi bruker til sammen 8 milliarder kroner på mediestøtteordninger, inkludert momsfritak og lisens blant annet. Jeg er sikker på at vi ikke skal bruke mindre, men det kan hende vi skal bruke det annerledes, sier Løvaas.

Skattlegging av Google og Facebook mener han er interessant. Kulturminister Linda Hofstad Helleland har tatt initiativ til at Norden skal gå sammen om å få disse aktørene til å bidra.

Både Arbeiderpartiet, MDG og SV har også tatt til orde for at Facebook og Google skal betale skatt av det de tjener på det norske markedet.

- Med tanke på at de forsyner seg grovt i annonsefatet, og med tanke på at de er betydelige innholdsleverandører, synes jeg det er naturlig å se hvordan de også kan bidra økonomisk, sier Løvaas.

- NRK bør dele lisenspengene

Han mener også at det er viktig at en NRK-avgift ikke er hugget i stein for en altfor lang periode fram i tid, og mener at hele støtten ikke nødvendigvis bare bør gå til NRK. Dette er et forslag NRKs kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen tidligere har uttalt seg sterkt imot, og sagt at folk må vite hva pengene de betaler inn går til.

Arild Grande, mediepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, forventer at rapporten skal komme med gode råd om hvordan man kan sikre redaksjonell bemanning i framtiden.

- Vi har allerede foreslått en del utbedringer i pressestøtten, og blitt nedstemt i Stortinget. Vi har tatt til orde for internasjonalt samarbeid om skattlegging av det Facebook og Google tjener i hvert enkelt land, for å få mer midler til mediestøtte. Det vi og mange strever med er hvordan vi skal innrette mediestøtten slik at den sikrer redaksjonell bemanning. Til tross for at Stortinget har presset regjeringen til å utvide nullmomsen og vi har produksjonstilskuddet, fortsetter nedbemanningene, sier Grande.

BEMANNING: Arild Grande, mediepolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, forventer gode råd fra Mediemangfoldsutvalget, om hvordan man kan sikre redaksjonell bemanning i framtida. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet Vis mer

Radikale ideer

At situasjonen er kritisk, er også noe Bård Vegar Solhjell, kulturpolitisk talsperson i SV, legger vekt på.

- Det er viktig at man får på bordet mer grundige forslag til forbedringer i mediepolitikken, for det er en kritisk situasjon med veldig store endringer på kort tid. Jeg håper utvalget kommer med radikale forslag og ideer, og at de legger fram forslag til finansiering av mediene som kan fungere over tid, sier han.

Han legger til at politikerne må møte forslagene med et åpent blikk, og ikke bare vente på at utvalge skal foreslå det hvert enkelt parti mener fra før.

Selv om SV ikke har konkludert på hvilken finansieringsmodell av NRK de mener er best, er Solhjell klar på at de ikke ønsker statsbudsjettfinansiering. I likhet med Arbeiderpartiet, MDG og Høyre mener også SV at det er rimelig at aktører som Facebook og Google, som tjener penger på annonser i Norge, betaler skatt.

- Men hvordan dette skal gjøres er komplisert, så jeg er spent på hvordan utvalget vil gjøre dette, sier han.

- Norge kan kreve Facebook-skatt

Flere har stilt spørsmål om det i det hele tatt er mulig å kreve at multinasjonale selskaper som tjener penger i det norske markedet, skal betale skatt til Norge. Sigrid Klæboe Jacobsen, daglig leder i Tax Justice Network, mener dette er fullt mulig.

- Norge kan kreve at store selskaper registrerer inntekter der de opptjenes, for eksempel at norske annonseinntekter blir registrert i Norge. Storbritannia har innført en ny skatt på inntekter som sendes til skatteparadis. Dette har ført til at selskaper nå i stedet registrerer inntektene i Storbritannia. En liknende skatt er foreslått innført i Australia. Dette vil være et effektivt første steg for å skattelegge bedre. Vi håper Mediemangfoldsutvalget har sett til slike eksempler og foreslår offensive tiltak også i Norge, sier Jacobsen til Dagbladet.

Hun mener Norge har et selvstendig ansvar for å se hvordan vår eget skattesystem er rustet for å hamle opp med selskapers skattetriksing.

- Blant annet må vi få offentlig innsyn i hvor pengestrømmene flyter i selskapene. Dette håper vi utvalget også tar en klar posisjon på, sier hun, og legger til at parallellt med dette må Norge legge inn en langt større innsats for å få på plass systemer internasjonalt som er bedre tilpasset hvordan selskaper driver i dag.

- Annonsemarkedet viser hvordan norske bedrifter fort taper i konkurransen mot multinasjonale selskaper som ikke betaler skatt. I framtiden kan dette ramme langt flere sektorer og det haster med å få på plass skatteløsninger tilpasset vårt tid, sier hun.