(Dagbladet): Kan Apple revolusjonere musikkmarkedet en gang til, slik selskapet i sin tid gjorde med musikkspilleren iPod og nettbutikken iTunes Store?
Det enkle svaret: Nei.
Det siste tiåret er det helt andre aktører som har stått for de revolusjonerende grepene på musikkfeltet, mens Apple har konsentrert seg om å selge telefoner og apps.
I spissen: Diverste aktører innenfor lyssky fildeling, og svenskene bak en viss musikkstrømmetjeneste med grønn logo.
Men i kveld, på utviklerkonferansen Worldwide Developers Conference (WWDC), presenterte Apple-sjef Tim Cook som ventet sin utfordrer til Spotify, til Google Play Music, til Amazon Prime Music, til den norskutviklede og famøst Jay Z-eide underdogen Tidal, og til mer radioliknende tjenester som Rdio og Pandora.
Den nye tjenesten heter, som ventet, Apple Music.
Den kombinerer musikken du allerede har i iTunes, strømming etter Spotify-modell, og Beats 01, en global musikkradio. I tillegg kommer tjenesten Connect, som enkelt sagt er en promotion-kanal der artister og plateselskaper kan kommunisere med brukerne, vise fram videoer, bakomfilm og annet innhold.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger