IKKE AKKURAT VEKKELSESSTEMNING: Apple-sjef Tim Cook (t.h.) og musikkbransjeringreven og medeieren Jimmy Iovine presenterte i dag sin nye strømmetjeneste, Apple Music. Foto: AFP/Scanpix
IKKE AKKURAT VEKKELSESSTEMNING: Apple-sjef Tim Cook (t.h.) og musikkbransjeringreven og medeieren Jimmy Iovine presenterte i dag sin nye strømmetjeneste, Apple Music. Foto: AFP/ScanpixVis mer

Her var det mye gammelt nytt, Apple

Kan Apple utfordre Spotify med rå distribusjonsmakt? Jan Omdahl kommenterer.

(Dagbladet): Kan Apple revolusjonere musikkmarkedet en gang til, slik selskapet i sin tid gjorde med musikkspilleren iPod og nettbutikken iTunes Store?

Det enkle svaret: Nei. 

Det siste tiåret er det helt andre aktører som har stått for de revolusjonerende grepene på musikkfeltet, mens Apple har konsentrert seg om å selge telefoner og apps.

I spissen: Diverste aktører innenfor lyssky fildeling, og svenskene bak en viss musikkstrømmetjeneste med grønn logo.

Men i kveld, på utviklerkonferansen Worldwide Developers Conference (WWDC), presenterte Apple-sjef Tim Cook som ventet sin utfordrer til Spotify, til Google Play Music, til Amazon Prime Music, til den norskutviklede og famøst Jay Z-eide underdogen Tidal, og til mer radioliknende tjenester som Rdio og Pandora.

Den nye tjenesten heter, som ventet, Apple Music.

Den kombinerer musikken du allerede har i iTunes, strømming etter Spotify-modell, og Beats 01, en global musikkradio. I tillegg kommer tjenesten Connect, som enkelt sagt er en promotion-kanal der artister og plateselskaper kan kommunisere med brukerne, vise fram videoer, bakomfilm og annet innhold. 

Det var bransjeringreven Jimmy Iovine, Apple-mann etter oppkjøpet av Beats, som noe nervøst presenterte den nye tjenesten. Det var nesten påfallende hvordan vekkelsesstemningen glimret med sitt fravær i salen. Selskapet kaller tjenesten «revolusjonerende», men det er den jo ikke.

Kanskje skyldtes Iovines nervøsitet vissheten om at Apple Music ikke inneholder noe vesentlig som konkurrentene ikke allerede har?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som varslet er Apple Music en ren betalingstjeneste. Tjenesten har ikke noe gratisnivå, slik Spotify tilbyr. Det er et interessant valg. Av Spotifys totalt omlag 60 millioner brukere er svært mange av de 15 millioner betalende tidligere gratisabonnenter. De er vervet gjennom selskapets «freemium»-modell, der du får mye gratis, men må betale om du vil ha «hele pakka».

Hos Apple må alle betale. Et abonnement koster 9,99 dollar i måneden, eller 14,99 dollar for et famileabonnement med inntil seks brukere. 

Selskapet har ett trumfkort: At man allerede siter på betalingsinformasjonen til mange hundre millioner bruker av det mobile operativsystemet iOS, og at alle disse har Apples musikkapplikasjon installert på sine telefoner. 

Etter en programvareoppdatering er et abonnement bare et par tommeltrykk unna. Det er her Apple håper å vinne slaget.

Det er nemlig ikke nødvendigvis tjenesten med det beste designet, eller den beste lyden (et tema som interessant nok ikke ble nevnt med et ord, så her bli det neppe Tidal-utfordrende cd-lyd med det første), eller de beste eksklusive videoklippene, som vinner konkurransen.

Det er den som har den beste salgs- og distribusjonsstrategien. 

Likevel er det på ingen måte en selvfølge at Apple stikker av med strømmemarkedet. Selv om selskapet bokstavelig talt er i lomma på noe sånt som 800 millioner brukere, må man verve ti prosent av disse som betalende kunder av den nye tjenesten før man er vesentlig større enn Spotify totalt sett. Å bli størst på betalende brukere er mer overkommelig, men selv ikke det er gjort i en håndvending.

Så lenge det beste alternativet i manges øyne er det som er gratis.