Herborg i Shakespeares verden

Sist Herborg Kråkevik sto på Den Nationale Scene i Bergen endte det med den største kassasuksessen i teaterets historie. Nå er hun klar igjen; denne gangen som Julie i storsatsningen «Romeo og Julie» som har premiere i mars.

Etter det Dagbladet erfarer skal teatersjef Bentein Baardson selv ha regien når Den Nationale Scene setter opp Shakespeares klassiker. Med Herborg Kråkevik (24) i rollen som Julie skulle teatersjefen være sikret, både kunstnerisk og økonomisk i lang tid framover.

Ikke bare er Herborg Kråkevik med sin ynde og skjønnhet den perfekte Julie. Hun er også en publikumsmagnet og kassadrager av en annen verden for Den Nationale Scene.
Den kritikerroste oppsetningen av «My Fair Lady», med Herborg i hovedrollen som Eliza Doolittle, gikk hele 112 ganger, og ble teaterets største suksess noensinne for to år siden.

Hardkjør

Bentein Baardson og Herborg Kråkevik er slett ikke ukjente for hverandre. Teatersjefen var også instruktør for megasuksessen «Herborgs verden» som gikk så det suste i Oslo i vinter. Og om Oslo-folket var begeistret for unge Kråkeviks enmanns-show, så er bergenserne hysteriske. Hun solgte 10333 billetter samme dag som premieredatoen, 23. oktober, ble kjent, og har allerede måttet legge ut 6000 ekstrabilletter. Med 49 ekstraforestillinger fram 19. desember må Herborg kjøre på med to forestillinger hver fredag og lørdag utover høsten.

Deretter starter, etter det Dagbladet erfarer, forberedelsene til vårens storsatsning på teaterfronten i Bergen. «Romeo og Julie» skal ha premiere i begynnelsen av mars.

Herborg og Bentein

At teatersjef Baardson gjerne vil ha Herborg i rollen som Julie, er knapt noen overraskelse. Han har vist sin endeløse begeistring for Herborg og hennes talent ved flere anledninger, seinest da han ble tildelt Anders Jahres kulturpris i sommer. Som vinner fikk han peke ut en juniorprisvinner, og valget (og 75000 kroner) falt på Herborg Kråkevik. Gard Skagestad skal spille Romeo, og Håvard Rem står for oversettelsen av stykket, slik han også gjorde da Baardson satte opp forestillingen på Rogaland Teater i Stavanger i 1987.

Metafysisk

Den gangen var iscenesettelsen både naken og røff, med grå betong og murstein som omgivelser for den purunge kjærligheten. Under overskriften «Metafysisk blendverk» skrev Dagbladets anmelder:

«I Bentein Baardsons forestilling er det litt for mye av alt, men det finnes ingen mennesker der. Da blir Shakespeare hjemløs hos seg selv, noe som ikke blir bedre av Håvard Rems dyktige, men flate gjendiktning.»

Hva BenteinBaardson akter å lage av rammer for verdens mest kjente kjærlighetshistorie denne gangen, er foreløpig uvisst. Men at bergenserne kan glede seg til vårsesongen på Den Nationale Scene, er hevet over all tvil.

DEN PERFEKTE JULIE: Skjønnhet, ynde og publikumstekke -Herborg Kråkevik har alt.