Herlig glamorama

Scissor Sisters har på debutalbumet sauset sammen en sinnssyk blanding av glam, Wham! og dekadent disko.

CD: Man skulle nesten tro at den ene jenta og de fire guttene fra New York har tatt doktorgrad i sytti- og åttitallsmusikk. Ikke bare er den syrete singelen «Comfortably Numb» en Pink Floyd-cover, neste måned skal Scissor Sisters på turné med et åttitallsnostalgisk Duran Duran.

Med Scissor Sisters er det nemlig enten/eller.

Glam anno 2004

Enten digger du deres «homsepatruljen møter Bret Easton Ellis»-image, eller så hater du at de lefler med lydbildet til gamle helter som Bee Gees, Elton John og Pet Shop Boys.

Det er uansett ikke usannsynlig at det om femten år kommer til å synges Scissor Sisters-låter på «Beat for Beat». Bandet har nemlig et godt grep om det vi kan kalle glam anno 2004. Egentlig representerer de vel en mer partyorientert mutasjon av New Yorks diskopønkscene. Men der The Rapture og superprodusentene DFA har en tendens til å helle mot kynisme, foretrekker Scissor Sisters den nyromantiske pompøsiteten. Dermed er det bare å gi seg ende over for låttitler som «Tits on the Radio» og «Filthy/Georgeous».

Galskap

Å lytte til Scissor Sisters føles faktisk som å ta en overdose referanser. «Take Your Mama» og «Mary» kunne begge vært Elton John-låter. Og selv om «Comfortably Numb» som nevnt er en Pink Floyd-cover, høres det mer ut som om noen har klippet i stykker mastertapen til Bee Gees' «Staying Alive». Skulle nesten tro at plata er resultatet av en dopbefengt partnerbyttefest på New York-klubben Studio 54.

Scissor Sisters har tydeligvis ingen problemer med å blande nytt og gammelt til ren og skjær galskap.