Herlig håndholdt strategi

«Pixeljunk Monsters Deluxe» på PSP.

|||DET ER SJELDENT at jeg spiller lenge på nettleserbaserte spill, men for noen år siden dukket det opp en mengde spill i «Tower Defence»-sjangeren - en sjanger som først dukket opp i diverse «Starcraft» og «Warcraft III»-modifikasjoner.

Problemet er at mange av disse holder et heller kjedelig nivå, og jeg går kjapt lei de fleste.

Et lite nedlastbart spill på PlayStation 3 fikk derimot fingrene til å verke i ukesvis. «PixelJunk Monsters» ble sluppet i det stille i fjor, og som takk for leddsmertene nominerte jeg det til og med til årets spill!

SPILLET VAR RETT og slett fordømt moro der du løp rundt i forskjellige buskas og bygde tårn som tok livet av alskens monstre. Grafikken var simpel, musikken enda mer så og gameplayet bunnsolid.

Du kunne til og med spille spillet på PSPen din dersom du koblet denne til PS3en via Remote Play. Dessverre ble denne funksjonen en ganske trasig opplevelse, ettersom en veldig merkbar forsinkelse i kontrollene kontra det som skjedde på skjermen retarderte spillfølelsen kraftig.

Men nå er det altså kommet en helt egen PSP-versjon. Og funker det like godt i hånda som på TVen?

OM DET GJØR! Javel, så er veldig lite nytt kommet til, men suksessformelen fungerer enda. Du piler fortsatt fra busk til busk for å konstruere et vell av forskjellige tårn for å forhindre at monstre kommer seg inn til tikien din og kvester de små, hjelpesløse, okkupantene (som jeg går ut i fra er spillerens personlige harem)!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til rådighet kan du samle mynter og krystaller nedkjempede haremdödare slipper fra seg. Førstnevnte brukes til å konstruere tårnene, mens krystallene kan brukes til å utvikle nye tårn, kjapt (og dyrt) oppgradere eksisterende eller senere i spillet brukes som våpen.

1

DET ER SELVE strategien bak plasseringen av tårnene og hvor mange av hver type du skal ha som er hovedbolken av spillet (noen er f.eks. bedre mot flyvende vesener, andre mot store grupper).

Men i tillegg har du muligheten til å stå i ro ved et tårn for å oppgradere dette sakte men sikkert istedet for å løpe rundt for å sanke mynter og krystaller, som forsvinner etter en liten stund.

Denne byggingen og oppgraderingen må sjongleres opp mot at myntene du har igjen etter hver bølge av fiender faktisk gir renter - noe som betyr flere tårn.

Disse tre elementene; forsiktig og gjennomtenkt bygging, manuell oppgradering og påpasselig bruk av penger gir spillet en overraskende dybde en skulle tro ikke var der ved første øyekast.

OM DET ER NOE jeg kan sette en krampetatt finger på er det at kameraet ikke kan zoomes ut for å se hele brettet - for så å forbli der hele tiden. Det sentrerer seg kjapt på jungelmannen du styrer med en gang du beveger deg, noe som gjør at du kan miste oversikten.

At det bare er én ny øy å utforske i forhold til PS3-versjonen er kanskje litt skuffende, selv om dette innebærer noen få nye fiender, tårn og baner - men det å ha spillet i bærbart format veier opp for de fleste mangler. Det er rett og slett ypperlig til en kjapp runde, for eksempel på bussen.

NOK EN GANG er det et 2D-spill som utmerker seg på PSP - og sjeleglad er jeg for det. Om du ikke har spilt PS3-versjonen kan du bare glede deg. Og har du allerede kjøpt det på hjemmekonsollen - so what? Kjøp det på nytt!

PS: Spillet har i tillegg en multiplayerdel hvor du kan kjøre gjennom spillet med opp til tre kompiser lokalt, men denne funksjonen er beklageligvis ikke blitt testet.

Herlig håndholdt strategi