Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Herlig japaner

«Postman Blues» er først ut på kino av tre filmer signert den japanske regissøren Sabu. Det er all grunn til å rykke ut. Han byr på frisk, morsom og spennende krimunderholdning med egenart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Japansk film er i det hele tatt en spennende affære, som fortjener et større publikum. Sabu er et av landets heteste talenter med et etter hvert betydelig internasjonalt publikum.

For elskere av vestlige kriminal- og actionkomedier av det skeivere slaget, vil «Postman Blues» og dens rare univers av dumme politimenn, pussige skurker og naive uskyldige, være midt i blinken. Vår postmann Sawaki (Shinichi Tsutsumi) blir intetanende mistenkt for å være selveste hovedmannen i den lokale mafiaen, yakuza, uten at han på noe tidspunkt skjønner hva han utsettes for. Selv kjeder han seg egentlig bare, et faktum som går opp for ham i møtet med kameraten Noguchi, en ordentlig mafioso, og dennes avkuttede finger. Sawaki begynner å åpne post i fylla, kommer i kontakt med en dødssyk kvinne han forelsker seg i, samt en pessimistisk leiemorder. Sabus framstilling av en audition for leiemordere er en kostelig sekvens i denne filmen.

Regissøren, som også har skrevet manus, boltrer seg hele veien vittig og lekent med alle krimsjangerens ingredienser. Som tittelen indikerer er det også «blues» med i bildet. Sabu har hjertelag i tillegg til sans for snodige forviklinger.

Dermed har du en film med universell appell og personlig preg. Gakk hen.