Anmeldelse: Iron Maiden på Tons of Rock

Herlig monsterrock

Iron Maiden gjorde det de kan best på Ekebergsletta.

MONSTERROCK: Iron Maidens Bruce Dickinson og maskoten Eddie - på Ekebergsletta torsdag kveld. Alle foto: Kristian Ridder-Nielsen
MONSTERROCK: Iron Maidens Bruce Dickinson og maskoten Eddie - på Ekebergsletta torsdag kveld. Alle foto: Kristian Ridder-Nielsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

KONSERT: Om man tar en konsert med Iron Maiden litt for seriøst, kan man fort begynne å stille spørsmål. Velger man i stedet å ta den for hva den er, en maktdemonstrasjon i «ekte», intens, hardcore, riffsterk, teatralsk rock'n'roll fra et band som har vært den største inspirasjonskilden for en drøss med andre heavy metal-band - fra Metallica og oppover, er det bare å hive seg med. Rockeklisjeene får vi med på veien. Og - klisjeer er tross alt også en viktig del av rocken!

Gigantisk

Det fins konserter, og så fins det gigantiske «utstyrskonserter». Neste måned kommer tyske Rammstein tilbake til Oslo med verdens kanskje største rockeshow. Kiss sparte ikke på verken pyro eller andre effekter da de i 2019 sa takk for seg på Tons of Rock. De holder fremdeles på, takket være pandemien - som skulle brakt Iron Maiden til Ekebergsletta i 2020. Torsdag kveld sto de endelig på hovedscenen med et rocketeater som ikke mange gjør etter dem. I mellomtida har de også gitt ut sitt 17. album, kritikerroste «Senjutsu» (2021), deres første på seks år.

Eddie the beast

Amerikanske Mastodon hadde ingen ting imot å «varme opp» for sine britiske kolleger på hovedscenen. Det gjorde de med et beskjedent lysshow, om du kan kalle det et «show».

Les artikkelen gratis