Herlige hexer

TROMSØ: Alle barn i Nord-Norge bør straks slutte å spise godterier. For på Hålogaland Teater er heksene sluppet løs, og de har en helt forferdelig plan.

Hva heksenes skumle plan går ut på, kjenner alle de som har lest Roald Dahls krimbok for barn, «Heksene». For dem som ikke har lest den, kan det røpes at Den store heksekongressen i England vil omskape alle barn til mus. De er i ferd med å lykkes med sin plan, da bestisene Frank og Bruno tar affære.

Morsomt

Hva som også kan røpes, er at Hålogaland Teater har skaffet seg en sikker publikumsvinner blant både små og store i høst.

«Hexene» er blitt deilig fantasirikt, frodig og moderne barneteater, fullt av morsomme påfunn, gysereffekter og et ensemble som stortrives sånn i sine outrerte roller at det er en sann svir.

Hovedpersonen i «Hexene» er altså Frank. Han må bli med bestemora si til England. Der tar de inn på et hotell hvor Frank møter matmonsen Bruno, hotelldirektørens sønn - hvor bortskjemt bare er fornavnet. De to guttene blir venner. Men samtidig tar en rekke kvinner inn på hotellet. Kvinner som tilsynelatende ser helt normale ut med sine fargerike drakter, bortsett fra et par ting: De har enorme parykker, store nesebor og blått spytt. Og akkurat dette er jo kjennetegnene på hekser, livsfarlige for barn og ikke helt trygge for voksne, heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enøyd

Hanne Gløtvold Tømta har regissert oppsetningen med lekende sans for både det groteske, absurde, det fartsfylte og for assosiasjoner til moderne massekultur.

Oppsetningen veksler kvikt mellom effekter som både skremmer vannet av og fryder ungene.

Tømta starter ferden allerede i foajeen i Kulturhuset i Tromsø, før hun bringer publikum ned i kjelleren hvor en enøyd pikkolo og velkjente såpetoner møter de unge så hele salen brøler i kor: «Hotel Cæsar»!

Sammen med Hilde Hauan Johnsens fantasifulle scenografi og Sverre Kjelsbergs poplåter til Ragnar Olsens sangtekster, gir Tømtas regi Roald Dahls barnebok den sceniske innpakningen som skal til for grøss og latter. Regissøren tar hele lokalet i bruk og er like utspekulert som Dahl i å vise at barn tåler mer enn solskinnshistorier og kardemommebyer.

Blomstrer

Ensemblet blomstrer i både roller og vanvittige kostymer. Makka Kleist mobiliserer alle sjamanistiske krefter som Sjefsoverheksa. Frank Jørstad og Guri Johnsen spiller tydelig og fint barneteater som Frank og bestemora, mens Ketil Høegh og Kristian Fr. Figenschow jr. igjen briljerer i komiske roller: Høegh som bolla Bruno, Figenschow jr. som både hoven hovmester og ondskapsfull heks. Disse to bør nå sporenstreks få en komedie eller farse hvor de kan utfolde seg i tospann en hel kveld. Morsomt er det også å se Sverre Kjelsberg og Svenn B. Syrin stavre rundt på høye damehæler.

Det er når skuespillerne tror på teatret, og finner lek og glede i stoff og form, at de også henrykker sitt publikum.