Herr Muos omreisende divanMed Freud til Kina

Absurd, surrealistisk og humørfylt dannelsesreise i det nygamle Kina.

BOK: Kinesisk urtemedisin og europeisk psykoanalyse illustrerer spennet i den nye romanen til den franskskrivende kinesiske forfatteren Dai Sijie. I «Herr Muos omreisende divan» tar han Freud med seg til dagens Kina.Dai Sijie, som også er en uhyre kresen filmregissør, debuterte som forfatter i 2000 med en liten perle av en roman, «Balzac og den lille kinesiske syersken». Han laget selv filmen med samme navn. Temaet var en delvis selvopplevd historie fra Kulturrevolusjonen, der et par kinesiske bygutter fra intellektuelle familier ble sendt til en liten fjellandsby for å proletariseres som bønder. Der kom de over en kasse med forbudt, dekadent og kontrarevolusjonær utenlandsk litteratur, deriblant Balzacs romaner, som de leste høyt for en skredderdatter som skulle komme til å få uregjerlige griller i hodet.

Systemkritikk

Den nye romanens hovedperson, den franskutdannede freudianeren Muo, kjenner seg knapt igjen i den nye, gryende kapitalistiske tidsånden som preger Kina. Han er kommet «hjem» for å prøve å få sin ungdomskjæreste, Gamle Månes Vulkan, ut av fengselet. Hun er fotograf og fengslet fordi hun har solgt den europeiske pressen negativer hun har tatt i hemmelighet av kinesiske politimenn som utøver tortur.På overflaten forteller romanen en ganske realistisk historie, ikke uten systemkritikk av kinesisk rettspraksis med vilkårlige henrettelser, korrupte dommere og nyrikes ekstravagante vaner. Like under her tyter det imidlertid fram et lag av hva vi kan kalle absurd surrealisme, fortalt med stor tilforlatelighet. Dommeren som holder Gamle Månes Vulkans skjebne i sine hender, er ikke bare korrupt, han har også trekk som kan minne om formann Maos verste sider, slik de er avslørt i hans livleges memoarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jomfrujakt

Mao vasket aldri underlivet, han pleide å si at han foretrakk å dyppe sine edleste deler i unge kvinneskjeder. Romanens dommer Di har også spesielle preferanser som handler om unge jomfruer; og Muo må skaffe en slik til dommeren for å få løslatt sin venninne. Men jakten på en jomfru i dagens Kina skal vise seg å bli vanskeligere enn antatt. Det er langt mellom de uskyldige bondejentene.De nyslåtte kapitalistene er derimot langt mer synlige, der de lever ut sine groteske lyster. I dette samfunnslaget, hvor også dommere lar seg belønne, spiser man eksklusive retter av typen «Tre skrik». Den består av levende nyfødte museunger med skrik som minner om babygråt: «Det første skriket utstøtes når man klyper fatt i dem med spisepinnene av jade, det andre kommer når man dypper dem i en saus av eddik og ingefær, og det tredje når de forsvinner inn i munnen på den som spiser, mellom de gulaktige tennene til en dommer eller det blendende hvite gebisset til en advokat med et rødt slips fullt av fete sauseflekker som henger nedover brystet.»

Kjøp og salg

Muos jakt på jomfruer utvikler seg til en ren thriller ispedd både besk politisk ironi og burlesk komikk. Han bruker sin medbrakte psykoanalyse flittig, enten til å tyde drømmer blant unge kvinner i bakgatenes hushjelpmarked eller til å stagge grove lastebilsjåfører som flykter fra bander av minoritetsfolk i fjellene mot Burmagrensen. Han forsøker også å veksle den inn i kunnskap om tradisjonell urtemedisin hos en gammel eneboer i fjellene, ansatt av staten for å samle inn pandaekskrementer.Livet i fengselet er tilsvarende preget av kjøp og salg. Muos andre venninne, Balsamerersken, er også havnet innenfor murene takket være dommer Di, og snart er Muo selv truet. Da hjelper verken Freud, Jung eller Lacan. Kodespråket mellom fangene består av revolusjonære operaarier av typen: «Den kommunistiske elsker er virkelig utrolig/Lik en termosflaske/Er han kald utenpå/Og brennhet inni.»Dai Sijie makter å få fram gapet mellom kulturene, tidsepokene og de politiske ideologiene uten å ty til billig overfokusering på det eksotiske eller tilbakestående. Faktisk er romanen en aldri så liten humørbombe, og sannsynligvis svært filmatisk.