Herrebladene slaktes i USA

Nå satser FHM kun på nett.

(Dagbladet.no): Den amerikanske utgaven av FHM har slitt tungt det siste året, og nå har utgiverne Emap bestemt seg for å legge ned magasinet.

FHM er den siste i rekken av ofre for et stadig tyngre amerikansk magasinmarked, skriver Independent.

Redaktør Stig Jakobsen i den norske FHM-utgaven ser ikke at nedleggelsen får noen konsekvenser for dem:

- Det er en helt annen idrett å gi ut blad i USA, der over 80 prosent av salget skjer via abonnement. Inntjeningen ligger hovedsaklig på annonse, og når dette annonsemarkedet dropper dramatisk over hele fjøla blir det tøft, sier han til Dagbladet.no.

Amerikanske FHM tapte nærmere 25 millioner kroner i første halvdel av 2006. Ifølge Independent har også salgstallene i England falt, selv om bladet fortsatt er markedsleder blant herremagasinene.

Årsaken er at mange av de tradisjonelle FHM-leserne i stedet bruker internett for å lese om sport og se bilder av lettkledde jenter. Den amerikanske FHM-nettsiden, som Emap vil satse videre på, har for eksempel to millioner brukere.

- Særlig i England har vi sett at FHM gjør nokså mye penger på nett. Salget av magasinutgaven har gått noe ned, men inntektene har likevel økt. Nye tjenester som blant annet mobil-tv har gitt god avkastning.

Også i Norge satser magasinet på sin nettutgave.

PUPPEFLOPP: Anna Kournikova er bare en av stjernene som har posert mer eller mindre lettkledd for amerikanske FHM. Bladet er nå lagt ned. Foto: SCANPIX/AP
PUPPEFLOPP: Anna Kournikova er bare en av stjernene som har posert mer eller mindre lettkledd for amerikanske FHM. Bladet er nå lagt ned. Foto: SCANPIX/AP Vis mer

- Vi har også begynt å gjøre noen kroner på nett, og dramatisk mye mer enn i fjor. Likevel har markedet for nettannonser et stykke igjen før det når nivået i England, sier Jakobsen.