Het sommer, het film

Sommeren 1977 var den sommeren seriemorderen «Son of Sam» herjet New York. Psykosen som utviklet seg i et utsatt nabolag i Bronx, er nervepirrende godt skildret av Spike Lee i «Summer of Sam».

Nå er Lees personer fiktive, men «Son of Sam», biperson i filmen, var virkelig nok. Regissøren har foretatt et smart grep ved å la den høyst levende, prisbelønte New York-journalisten Jimmy Breslin innlede og avslutte en pulserende beretning. Filmen får dermed et dokumentarisk preg. Og Spike Lee kjenner sine miljøer ut og inn. Vi tror umiddelbart på hans beskrivelse av en fargerik, tett sammensveiset gruppe mennesker i Bronx.

Ingen nøling, etter at Breslin kort har tatt oss med tilbake til den på alle måter hete 77-sommeren. Til toner av Abba lyder skudd i natta. Morderen som gikk etter brunetter og kjærestepar, har drept igjen.

Intenst tidsbilde

For første gang har han ikke svarte i hovedroller eller utforsker rasemotsetningenes USA, men skildrer en spiral av frykt og paranoia i New Yorks heteste sommer. Media bygger opp om skrekken for å bli Sams neste offer. Et strømbrudd mørklegger byen. Behovet for å finne drapsmannen er påtrengende. Da går man de annerledes blant seg etter i sømmene med ille konsekvenser.

Her er Vinny (John Leguizamo), som elsker sin kone Dionna (Mira Sorvino), men setter henne på en pidestall og er notorisk utro, det er den nyfrelste pønkeren Ritchie (Adrien Brody), og til alles forskrekkelse pleier han vennskap med den lokale, løse fugl Ruby (Jennifer Esposito). De utgjør kjernen i et mangeartet persongalleri - alle serverer tett og fint samspill i dette dramaet.

Med Spikes sedvanlige intensitet og hans sans for musikalske virkemidler blir «Summer of Sam» et spennende, levende og interessant tidsbilde, et portrett av en by og noen av dens innbyggere.