LAGER RUSSELÅTER: Andreas «TIX» Haukeland  foran et utsolgt Sentrum Scene tidligere i år. Foto: Mats Grimsæth
LAGER RUSSELÅTER: Andreas «TIX» Haukeland foran et utsolgt Sentrum Scene tidligere i år. Foto: Mats GrimsæthVis mer

Hevder anonymt skrivekollektiv står bak grisetekstene - står registrert som opphavsmann alene

Det er bare Andreas Haukeland som er oppført hos TONO på russelåter som «Sjeiken» og «Fairytopia».

(Dagbladet): Artisten og musikkprodusenten TIX, alias Andreas Haukeland, har mottatt massivt med kritikk for tekstene han bruker i låtene har har produsert for årets russ. TIX står bak flere av årets mest populære russelåter, slik som «Sjeiken», «Habbo Project 2015» og «Fairytopia».

I intervjuer med både VG og Dagbladet har Haukeland hevdet at det ikke er ham selv som skriver tekstene for russelåtene, men skrivekollektivet The Pøssy Project, der medlemmene er anonyme. Det eneste Pøssy Project-medlemmet som har stått fram med identitet hevder han ikke har deltatt på de kritiserte låtene.

Nå er imidlertid de tre nevnte russelåtenes opphav registrert hos vederlagsbyrået TONO, og der framgår det at Haukeland står bak dem  alene.

Vanlig å registrere alle Kommunikasjonssjef Willy Martinsen i TONO sier til Dagbladet at det vanligste er at komponister og tekstforfattere er nøye med å registrere alle som har vært med å skrive tekst og melodi, eventuelt også arrangør, fordi det dreier seg om fordeling av penger.

I TIX og The Pøssy Projects tilfelle kan det dreie seg om betydelige summer.

Det er vanlig at en opphavsperson til ei låt tjener 3 til 4 øre per avspilling på streamingstjenestene, og «Sjeiken», «Habbo Project 2015» og «Fairytopia» er fredag ettermiddag avspilt over 1,5 millioner ganger på Spotify alene. Det betyr at de kan gi TONO-utbetalinger på over 60 000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer i tillegg til honoraret opphavspersonene har fått av russen for å lage låtene, noe som ifølge Haukeland skal ligge mellom 20 000 og 60 000 kroner per låt.

Verner om anonymiteten Likevel står Haukeland fast ved at det ikke er han som skriver tekstene.

- Pøssy er et kollektiv av flere låtskrivere, men verner om sin anonymitet i den grad at de ikke ønsker å bli registrert som opphavspersoner hos TONO. Vi ventet med registreringen til etter at vi så hvordan låtene ble mottatt, og når mediene gikk såpass hardt til verks ble vi enige om at jeg skulle ta anklagene alene, sier han til Dagbladet.

- Betyr ikke det at tekstforfatterne går glipp av store penger?

- TONO-inntektene går til meg, men jeg fordeler dem videre på de som har vært med og skrive låtene, opplyser Haukeland.

Han har tidligere understreket at låtene skal forstås humoristisk, og at det er drøye og provoserende tekster russen vil ha. Haukeland har tatt sterkt avstand fra alle sammenlikninger med faktiske seksuelle overgrep.

Alvorlig Ifølge Willy Martinsen i TONO er det viktig at alle som deltar i å skape en låt, blir registrert som opphavspersoner.

- Vår jobb er å sende penger til riktig person, det vil si hvem som er rettighetshaverne til verket. Det er en alvorlig ting som låtskrivere skal ta på alvor. En låt blir beskyttet hele livet til komponisten og 70 år etter hans eller hennes død, så det er viktig at det blir registrert riktig. Det er viktig at de som har vært med på å lage en låt får sine rettmessige inntekter, sier Martinsen.

- Hvor ofte ser dere at låter er meldt inn uten at alle er registrert?

- De aller fleste tar registreringen alvorlig og registrerer de som har bidratt til låta. Dette handler tross alt om penger. Det er sjelden en låt blir registrert uten at alle bidragsytere blir registrert. Det er sjelden at rettighetshavere i etterkant ber om å bli registrert, og da er det mer omstendelig. Hvis det er tre stykker som har skrevet en låt, er det sjelden vi opplever at ikke alle bidragsytere registreres når låta registreres hos oss fordi dette handler om penger, sier Willy Martinsen.

Bevis i retten Et av bevisene som ble ført i saken mellom Röyksopp og Rune Lindbæk, der sistnevnte mente han hadde komponiststatus i en låt hvis elementer senere ble brukt i Röyksopp-låta «A Higher Place», var for eksempel en TONO-registrering.

Her kom det fram at Lindbæk var oppført som medopphavsmann sammen med Torbjørn Brundtland og Svein Berge, noe de to sistnevnte forklarte at han selv hadde ført seg opp som uten å ha tatt del i verket.

Etter at Röyksopp hadde vunnet fram i tingretten, endte saken med forlik da Lindbæk anket til lagmannsretten.