Hevder verdens dyreste maleri er falskt

Leonardo da Vinci-maleriet satte verdensrekord da det ble solgt i 2017. Siden har ingen sett det.

REKORD: «Salvator Mundi» ble solgt for nesten fire milliarder kroner. Nå strides de lærde om bildet er ekte. Her før auksjonen i 2017. Foto: NTB Scanpix
REKORD: «Salvator Mundi» ble solgt for nesten fire milliarder kroner. Nå strides de lærde om bildet er ekte. Her før auksjonen i 2017. Foto: NTB ScanpixVis mer

I 2017 ble ikonmaleriet «Salvator Mundi», antatt malt av Leonardo da Vinci, solgt for 450 millioner dollar (nesten 4 milliarder kroner). Det knuste alle tidligere rekorder, og gjorde det til historiens dyreste maleri. Dette skrev blant annet Forbes.

Etter en omfattende rykteflom om hvem den mystiske kjøperen var, kom det fram at det var den saudiarabiske kronprinsen Mohammed bin Salman som på vegne av kulturdepartementet i De forente arabiske emirater hadde anskaffet bildet.

Men da bildet skulle avdekkes på museet Louvre Abu Dhabi i september i fjor, ble utstillingen avlyst uten forklaring.

Nå stormer det rundt planene om å stille ut bildet på museet Louvre i Paris. Dette melder The Telegraph.

Årsaken er påstander om at bildet slettes ikke er malt av den italienske renessansemesteren.

Skrev til presidenten

Ifølge The Times, har ingen sett maleriet siden auksjonen i 2017.

- Ingen utenfor de innerste kretsene i De forente arabiske emirater vet hvor det er, sier professor Martin Kemp til avisa.

Dette reagerer kunsthandler Robert Simon på. Han gjenoppdaget maleriet i 2005. Da hadde det vært savnet i flere år, og hadde blant annet blitt solgt til et amerikansk par for bare 45 dollar.

- Jeg aner ikke hvor det er. Mysteriet om hvor det befinner seg er selvfølgelig svært forstyrrende, sier han til The Times.

Bildets autentisitet ble først slått fast av noen av verdens ledende da Vinci-eksperter i 2008, ni år før auksjonen. Dette melder The Guardian.

Kunstkonsulent Jacques Franck er imidlertid ikke overbevist. Han er blant dem som mener at maleriet i virkeligheten er malt av en av da Vincis assistenter.

Han hevder at både ansatte ved Louvre i Paris, samt «politikere på høyeste nivå», vet at bildet ikke er ekte.

- Louvre i Paris har verdens største da Vinci-samling, sier han til The Telegraph.

Franck sier han har skrevet til Frankrikes president Emmanuel Macron, og bedt ham avstå fra å delta i åpningen av utstillingen dersom bildet blir utstilt.

Han kaller det «nesten skandaløst» hvis presidenten deltar i innvielsen av en utstilling hvor et falskt maleri stilles ut.

- Flere politikere har kontaktet meg og sagt at dette må stoppes. Macron kan ikke innvie en utstilling hvor en uekte da Vinci står ved siden av «Mona Lisa». Det er utenkelig, sier han.

«Grusomhet»

Han sier videre at Frankrike ikke har råd til «ydmykelsen» det vil innebære å stille ut et maleri hvis autentisitet trekkes i tvil fra flere hold.

Ifølge Franck er flere tilknyttet det franske kulturdepartementet bekymret for en eventuell skandale.

- En ansatt ved Louvre sa til meg: «Jeg håper den grusomheten aldri kommer til å bli stilt ut hos oss».

Franck støtter seg på flere ledende da Vinci-eksperter, deriblant Frank Zöllner, som ifølge The Guardian har omtalt maleriet som «et kvalitetsprodukt av Leonardos verksted, malt etter 1507 eller seinere».

Han hevder maleteknikken peker i retning av en av da Vincis elever, Giovanni Boltraffio, heller enn mot mesteren selv.

I lang tid ble det antatt at maleriet kom til England i 1625, og var i kong Charles 1. besittelse fram til hans død i 1649. Ifølge The Telegraph har dette blitt trukket i tvil, og flere eksperter tror nå at bildet i den kongelige samlingen var et helt annet.

- «Udødt» maleri

Direktør Michael Delay ved britiske ArtWatch er også skeptisk til maleriet. Han reagerer sterkt på rykter om at Louvre i Paris kanskje ikke stiller ut bildet likevel.

- Dette er en utrolig utvikling. Det virker som dette historieløse maleriet nå også står uten støttespillere. Det er nå i praksis et «udødt» maleri: ingen tror på det, ingen vil si hvor det er, ingen vil la det hvile, sier han til The Telegraph.

Kunstkritiker Alessandr Vezzosi mener bildet har gjennomgått for mye etterarbeid til at det med sikkerhet kan tilskrives da Vinci.

- Den omfattende rekonstruksjonen, og alt som ser ut til å ha blitt lagt til i etterkant, er stort sett tilsynelatende mislykket. Dette er mest av alt synlig i det flate, utydelige ansiktet og det blanke, uttrykksløse blikket, skriver han i den kommende boka «Leonardo da Vinci: The Complete Paintings in Detail», ifølge The Telegraph.

En talsperson for Louvre avviser ryktene om at bildet ikke vil bli stilt ut hos dem.

- Louvre har spurt om å få låne «Salvator Mundi», og ønsker å stille det ut i oktober. Jacques Franck jobber ikke lenger hos oss, og har aldri vært kurator ved Louvre. Hans meninger er hans egne, og reflekterer ikke våre, sier talspersonen til The Daily Mail.

Hvorvidt bildet blir stilt ut som en da Vinci - eller om det vil bli stilt ut i det hele tatt - vil bli klart i oktober.