Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Hevdet prins Charles drev PR-kampanje etter Dianas død

Ville profilere seg som alenefar, ifølge omstridt BBC-dokumentar som nå er trukket.

SKAL HA ANSATT PR-EKSPERT: Prins Charles skal ha gått opportunistisk til verks etter at Lady Diana gikk bort. Foto: NTB scanpix
SKAL HA ANSATT PR-EKSPERT: Prins Charles skal ha gått opportunistisk til verks etter at Lady Diana gikk bort. Foto: NTB scanpix Vis mer

(Dagbladet): Søndag 4. januar skulle BBC etter planen sende en dokumentar hvor det ble hevdet at prins Charles drev en aktiv PR-kampanje i perioden etter prinsesse Dianas død.

Strategien var hemmelig og hadde som mål å bedre prinsens offentlige image i tiden etter Dianas død, og på lengre sikt gjøre det mulig for ham å vise seg offentlig med Camilla Parker Bowles.

Ansatte «PR-geni» For å få det til, hyret Charles angivelig PR-ekspert Mark Bolland, og planen fikk et eget navn - «Operasjon Mrs. PB».

Påstandene kommer fram i dokumentaren «Reinventing the Royals». Den er nå utsatt på ubestemt tid, etter at Charles sendte sine advokater på saken, ifølge avisa The Independent

I motsetning til de fleste filmer og dokumentarer laget etter Dianas død, ble «Reinventing the Royals» laget uten godkjenning eller medvirkning fra det britiske kongehuset. 

Påstandene i dokumentaren framlegges av Sandy Henney, daværende pressesjef for prinsen. «Reinventing the Royals» ville vært første gang hun tok bladet fra munnen siden hun slutta i jobben. 

Skal ha drevet dobbeltspill «Charles fikk ganske heftig kritikk - dårlig far, lite kjærlig ektemann. Jeg tror han var såret. Hvis du har en middelaldrende mann i ferd med å bli skallet og en vakker prinsesse, så er det ganske åpenbart hvem som får mediedekninga» sier Henney ifølge RadioTimes.  

Målet til prins Charles i tida etter Dianas bortgang i 1997 var å bedre sitt offentlige image, og få familielivet til å virke så rosenrødt som mulig. Han ville fremstå som en sympatisk og hardarbeidende alenefar, ikke mannen som frøs ut prinsesse Diana, kommer det angivelig fram i dokumentaren. 

Spindoktoren Bolland skal derfor ha arrangert forsoningsmøter mellom prins William og Camilla Parker Bowles, for så å lekke informasjon om møtene til pressen. 

Bolland selv avviser påstandene på det sterkeste. 

Ansettelsen av Bolland og de stadige presseopptrinnene skal uansett ha gjort spesielt prins William fly forbanna, og gitt tronearvingen inntrykket av å være en brikke i sin fars spill for et bedre offentlig image.

Den sorte ormen Derfor kunne angivelig verken William eller prins Harry fordra farens nye PR-regime, eller PR-guru Mark Bolland spesielt - de refererte bare til ham som  «Blackadder» - den sorte ormen, sier Henney. 

Av dem som forstår seg på PR derimot, beskrives prins Charles' nye hjelper i tida etter Dianas død som et «geni».

Ifølge The Independent er det involveringa fra prins Charles' stjerneadvokater som har gjort at BBC har utsatt visningen av programmet. Flere av kanalens toppsjefer har allerede sett filmen og blitt enig om å gi den prime-time sendetid; søndag 4. januar klokka 21.00. 

BBC selv sier «visningen av dokumentaren utsettes til senere på året mens en rekke saker omkring bruk av arkivmateriale avklares».

Enn så lenge er filmen utsatt på ubestemt tid.

GIKK BORT I 1997: 31. august 1997 omkom prinsesse Diana i en bilulykke i Paris. Foto: NTB Scanpix
GIKK BORT I 1997: 31. august 1997 omkom prinsesse Diana i en bilulykke i Paris. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling