DEBATT

Debatt: Beredskap

Hierarki til besvær

Er hierarki, rang og karriere viktigere for Forsvaret og Politiet enn samhandling i praksis?

DÅRLIGE PÅ SAMHANDLING: Forsvaret og Politiet kommer til kort når situasjonen krever kreativitet, improvisasjon og uvante ledelsesformer, skriver kronikkforfatterne. Bildet viser kaia på Utøya to år etter terrorangrepet. 
 Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix
DÅRLIGE PÅ SAMHANDLING: Forsvaret og Politiet kommer til kort når situasjonen krever kreativitet, improvisasjon og uvante ledelsesformer, skriver kronikkforfatterne. Bildet viser kaia på Utøya to år etter terrorangrepet.   Foto: Vegard Grøtt / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

22. juli-kommisjonen og ny forskning viser at beredskapsmiljøene har for lite trening i å samhandle.

Forsvaret og Politiet er flinke når de skal gjøre det de har trent på. Men, de kommer til kort når situasjonen krever kreativitet, improvisasjon og uvante ledelsesformer. Utfordres også rangordninger og eldgamle profesjonskulturer, stopper det hele opp. Vi stiller spørsmålet: Er hierarkiene til besvær for samhandling?

Forsvaret og Politiet har klokkertro på seleksjon og måling av personlighetstrekk ved ansettelser. Imidlertid kan ikke slike tester måle alt, og flere av testene er gamle – utviklet like etter andre verdenskrig.

Faren er også at «like søker like», noe som befester og begrenser mangfoldet, både i tenkemåter og kompetansesyn. Det kan bidra til en form for «organisasjons-narsissisme». Med det menes en inngrodd og selvgod profesjonskultur. Det som ikke passer inn i den etablerte kulturen, oppfattes som annenrangs og noe som organisasjonen ikke trenger å ta hensyn til. Det hindrer nytenkning og skaper utfordringer i møte med andre under samhandling.

Derimot trengs et bredt og mangfoldig kompetansesyn. Hvis trening og øvelser blir rituelle, med vekt på det som allerede mestres, skapes ikke kompetansen som trengs. I stedet forsterkes en læringskultur preget av tilpasning til system og rangordning, framfor egenart og mangfold.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer