«High School Musical» slår alle rekorder

Millioner av tv-seere, millioner av plater og millioner av ekstrainntekter. I oktober kommer «High School Musical 2» til Norge.

(Dagbladet.no): Da Disney-konsernets kabelkanal The Disney Channel produserte barne- og ungdomsfilmen «High School Musical» for fjernsynsvisning in 2006, ante de ikke at det skulle bli et av deres mest suksessrike tv-prosjekter noensinne.

7,7 millioner mennesker fulgte premierevisningen av filmen og nå har, ifølge Reuters, over 200 millioner mennesker i over 100 land nå sett «High School Musical».

Men nå har oppfølgerfilmen «High School Musical 2» slått forgjengerens rekorder.

Tidenes mest sette

Tv-sendingen forrige fredag hadde 17,2 millioner seere, noe som gjør den til tidenes mest sette kabelprogram i USA.

«High School Musical» ble lisensiert til 100 land og Disney Channel Scandinavia opererer med et seertall på 600 000 i Norge.

5. oktober får «High School Musical 2» premiere på den norske versjonen av Disney Channel.

- «High School Musical» har ikke bare blitt et amerikansk fenomen, den funker overalt. Det handler nok om at musikken er så utrolig populær samtidig som budskapet til filmen går hjem hos barna. Den handler om å tro på seg selv, og jeg tror det er en av grunnene til at barna kjenner seg igjen, sier pressekontakt Liz Thomassen i Disney Channel Scandinavia.

«High School Musical» har gjort flere av tenåringsskuespillerne til superstjerner. Særlig Zac Efron (helt til høyre) og Vanessa Anne Hudgens (midt i bildet) som spiller hovedrollene. Foto: Promo
«High School Musical» har gjort flere av tenåringsskuespillerne til superstjerner. Særlig Zac Efron (helt til høyre) og Vanessa Anne Hudgens (midt i bildet) som spiller hovedrollene. Foto: Promo Vis mer

Hun forteller at kanalen har enda større forventninger til «High School Musical 2»

- Vi oppfatter «High School Musical» som en kjempesuksess, men blir glade hvis vi klarer å doble tallene med «High School Musical 2».

Platesuksess

«High School Musical» ble ikke bare en tv-suksess, men også en platesuksess. Med 4,1 millioner solgte eksemplarer ble «High School Musical» fjorårets mest solgte album i USA.

I løpet av den første uka i platebutikkene har filmmusikken til «High School Musical 2» ifølge Reuters solgt over 615 000 eksemplarer og sust til toppen av Billboard-lista.

Siden Nielsen Soundscan begynte å loggføre albumsalget i USA i 1991, har bare tre andre filmmusikkplater solgt flere enn 615 000 i løpet av én uke: Eminems «8 Mile», «Titanic» og «The Bodyguard».

I Norge ble det solgt 25 000 eksemplarer av albumet. Markedsjef i EMI Marketing, Erling Johannesen, forteller at også de håper på en fordobling av tallene når filmmusikken til «High School Musical 2» slippes 24. september.

Ringetoner og videospill

«High School Musical» slår alle rekorder

«High School Musical» er løst basert på Shakespears «Romeo & Julie» og handler om et kjærlighetsforhold mellom en gutt og jente i forskjellige ungdomskolegjenger.

I tillegg til tv-filmen og soundtracket har Disney utviklet over hundre produkter innenfor «High School Musical»-konseptet. Ifølge CityNews, forventer selskapet å tjene mer enn 600 millioner kroner på bøker, ringetoner, videospill, snacks, parfyme og sminke.

Og hvis det ikke var nok, «High School Musical 3» lanseres som kinofilm i løpet av 2008. .