Anmeldelse: «Laputa – Himmelslottet»

Himmelsk vakkert, et visuelt eventyr

Japansk animasjon av klassisk merke.

KLASSIKER: Hayao Miyazakis "Laputa" er en av hans tidligste animasjonsfilmer, datert 1986, men stadig like aktuell. Video: Studio Ghibli Vis mer

FILM: Studio Ghiblis animasjonsfilmer er i en særklasse. Blant filmskaperen Hayao Miyazakis mange mesterverk kommer et av de eldste, «Laputa – Himmelslottet» fra 1986, nå for første gang som kinofilm i Norge.

«Laputa – Himmelslottet»

5 1 6

Animasjon

Regi:

Hayao Miyazaki

Skuespillere:

Norske stemmer

Premieredato:

28. juni 2019

Aldersgrense:

9 år

Orginaltittel:

«Tenkû no shiro Rapyuta»

«Visuelt eventyr av beste Studio Ghibli-merke»
Se alle anmeldelser

Både kunstnerisk uttrykk og eventyrlige fortellinger oppleves som tidløse i Miyazakis verk, og om «Laputa» kan man tilføye at den føles mer aktuell enn noensinne med sitt økologiske budskap og advarsler mot ødeleggende teknologi.

Ny suksess

Miyazakis tidløshet illustreres godt akkurat nå av japanerens inntog på det kinesiske markedet. Sist helg – 18 år etter verdenspremieren – ble Miyazakis «Chihiro og heksene» vist for første gang i Kina. Det skjedde samme dag som premieren på «Toy Story 4». Miyazakis film spilte inn dobbelt så mye som den amerikanske Pixar-filmen.

Fra skyene

«Laputa» er fortellingen om en bevisstløs jente, Sheeta, som kommer svevende ned fra skyene som engel og lander hos den lille gruveguttten Pazu. Rundt halsen har hun et magisk krystallsmykke som alle er på jakt etter. Steinen er nøkkelen til en himmelverden som angivelig er full av rikdommer.

Mystiske agenter og militære styrker jakter på steinen. Det gjør også en gruppe uregjerlige luftpirater, anført av en kjeftesmelle av en heks som holder en hard og moderlig kustus på piratgjengen: «Kutt ut den sytingen, din kjempebaby!»

Hardt og mykt

Historien har referanser til de tidligste sci-fi-forfattere, som Jules Verne og Jonathan Swift, og visualiserer en fantastisk blanding av historiske luftskip, gamle gruvelandsbyer mot modernistiske himmelscootere og usannsynlige pansertog. Innimellom det fantasi- og detaljrike tekniske maskineriet kommer myke sekvenser av flytende skyer, snerrende orkaner og lynglimt som bukter seg som slanger.

Filmen er et visuelt eventyr av beste Studio Ghibli-merke. Her er krig, eksplosjoner, romkappløp, kjempende roboter og alt hva et actioneventyr krever. Og, som så ofte i Miyazakis anime-univers, et underliggende budskap om sårbarhet.

.