Anmeldelse: «Laputa – Himmelslottet»

Himmelsk vakkert, et visuelt eventyr

Japansk animasjon av klassisk merke.

KLASSIKER: Hayao Miyazakis "Laputa" er en av hans tidligste animasjonsfilmer, datert 1986, men stadig like aktuell. Video: Studio Ghibli Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

FILM: Studio Ghiblis animasjonsfilmer er i en særklasse. Blant filmskaperen Hayao Miyazakis mange mesterverk kommer et av de eldste, «Laputa – Himmelslottet» fra 1986, nå for første gang som kinofilm i Norge.

Både kunstnerisk uttrykk og eventyrlige fortellinger oppleves som tidløse i Miyazakis verk, og om «Laputa» kan man tilføye at den føles mer aktuell enn noensinne med sitt økologiske budskap og advarsler mot ødeleggende teknologi.

Ny suksess

Miyazakis tidløshet illustreres godt akkurat nå av japanerens inntog på det kinesiske markedet. Sist helg – 18 år etter verdenspremieren – ble Miyazakis «Chihiro og heksene» vist for første gang i Kina. Det skjedde samme dag som premieren på «Toy Story 4». Miyazakis film spilte inn dobbelt så mye som den amerikanske Pixar-filmen.

Fra skyene

«Laputa» er fortellingen om en bevisstløs jente, Sheeta, som kommer svevende ned fra skyene som engel og lander hos den lille gruveguttten Pazu. Rundt halsen har hun et magisk krystallsmykke som alle er på jakt etter. Steinen er nøkkelen til en himmelverden som angivelig er full av rikdommer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer