Hiphop-skolen

Norsk ungdomskultur består ikke bare av solodrikking og fotball på løkka.

BOK: Hiphop har vært en viktig del av norsk ungdomskultur i 20 år og akkurat nå står vi foran en av de mest innholdsrike platehøstene i norsk hiphops historie. Musikkjournalist Øyvind Holen har fulgt fenomenet i flere år og i «Hiphop-hoder» skisserer han opp hvordan norsk hiphop har utviklet seg siden 1984.

Egen hverdag

1984 er nemlig året filmen «Beat Street» tok Norge med storm.

Norsk ungdom oppdaget hiphopens fire elementer - graffiti, breaking, dj-ing og rap - og satte i gang med å omforme uttrykket til sin egen hverdag.

Først som blåkopier av amerikansk kultur, deretter med særnorske trekk. Det begynte med engelskspråklige rapgrupper i Oslo og har i løpet av åra spredt seg til hele landet med blant annet dialektrapperne Tungtvann, Spetakkel og Fremmed rase. Der miljøet først besto av en hard kjerne med spesialinnvidde, har nå flere generasjoner slengt seg på lasset.

Intervjuer

Gjennom en beundringsverdig mengde intervjuer kommer Holen under huden på norsk hiphop. På godt og vondt. Han beskriver et miljø som sleit med å finne sin egen identitet og som i årevis har vært preget av indre splittelser. Norsk hiphop har ofte følt seg uglesett av medier og opinion, og har i tillegg måttet forholde seg til en i deres øyne kunnskapsløs musikkbransje. Forfatteren diskuterer også problematiske konfliktlinjer som dop, vold og kvinnesyn.

Holens skildring av det norske hiphop-miljøet er både grundig og lærerik. Vi ser hvordan nordmennene har utviklet seg i takt - og utakt - med amerikanerne. I tillegg blir boka også en gjennomgang av hvordan medier og kulturpolitikk har forholdt seg til fenomenet «ungdomskultur» de siste 20 åra. Det er ikke oppløftende lesning. Egentlig burde «Hiphop-hoder» bli obligatorisk lesning for Kulturkomiteen på Stortinget.

«Hiphop-hoder» minner faktisk litt om ei skolebok fra ungdomsskolen. Den er presis, oversiktlig og pedagogisk. Da gjør det ikke noe at den til tider er preget av oppramsing og gjentakelser. Det er klassisk skolebokteknikk for at vi skal huske de viktigste elementene ved norsk hiphop.