Hiphopens bakside?

Burde Oslo byråd abonnere på hip hop-magasinet Kingsize?

I det nyeste nummeret av hiphopmagasinet Kingsize finner du atten sider med fotografier av ulovlig graffiti rundt om i Oslo. Bildene må ha blitt knipset før malinga var tørr, for kommunens nulltoleranse-politikk sørger for rask fjerning av all graffiti. Musikkjournalist Øyvind Holen har i tillegg skrevet en tisiders artikkel, om «det trehodete trollet» Oslo Sporveier, Oslo kommune og Aftenposten, og deres aggressive linje mot sprayere av alle slag.

  • I forrige uke fikk hiphopduoen Paperboys 30000 i turnéstøtte av Norsk kulturråd.
Tungtvann har tidligere vært husband i NRK, og Klovner i Kamp fikk Spellemannprisen. Det er ingen tvil om at rappmusikken har blitt stuerein. Men det er vanskelig å akseptere at de forhatte sprayboksene også er en uløselig del av hiphopkulturen.

På spørsmål fra Kingsize om hun forstår hva som driver graffitifolket, svarer Høyre-byråd Hilde Barstad;

- Nei, det har jeg ikke tenkt noe på. Det kan være mange ting, det kan være ungdommelig opprør, det å bli sett, spenninga i det, hva vet vel jeg?

Nei, hva vet vel du. Oslo kommune har vist en nærmest provoserende uvilje til å se den tjue år gamle graffitikulturen som noe annet enn alvorlig kriminalitet. De har satt likhetstegn mellom tagging og grafitti, og det finnes ikke lenger noen lovlige alternativer for graffitiutøvere.

  • Det er ingen tvil om at vi har et taggeproblem, men det er naivt å tro at dagens aggressive holdning vil få graffitien til å forsvinne fra jordas overflate.
Da må man i så fall totalforby hele hiphopkulturen. Jeg vil anbefale hele byrådet å abonnere på Kingsize, for resultater oppnår man som kjent best gjennom kunnskap og forståelse.

KUNST ELLER HÆRVERK?:</B> Hip hop-kulturen har blitt stuerein, med unntak av grafittien.