FOREBYGGER: Ved enkle grep kan du ta litt bedre vare på det fantastiske hjertet ditt, skriver kronikkforfatteren og gir deg gode tips i anledning verdens hjertedag. Foto: Shutterstock
FOREBYGGER: Ved enkle grep kan du ta litt bedre vare på det fantastiske hjertet ditt, skriver kronikkforfatteren og gir deg gode tips i anledning verdens hjertedag. Foto: ShutterstockVis mer

Verdens hjertedag:

Hipp hurra for ditt fantastiske hjerte!

Vi må øke kunnskapen om hjerte- og karsykdommer. Sannsynligvis kunne så mye som åtte av ti hjerteinfarkt vært unngått ved forebyggende tiltak.

Meninger

Over hele kloden markeres Verdens hjertedag i dag. Hjertet er et fantastisk organ. Det holder oss i live ved å trekke seg sammen ett hundre tusen ganger hvert eneste døgn. Evolusjonens prøving og feiling gjennom 700 millioner år har gjort hjertet vårt utrolig robust, men dessverre så tåler det ikke alt. Hvis hjertet slutter å slå, mister vi mister bevisstheten i løpet av få sekunder. I løpet av minutter er skadene uopprettelige.

Over 300.000 personer utredes og behandles for hjerte- og karsykdommer på norske sykehus hvert år. Kvinner og menn, unge og gamle. Over en million nordmenn får årlig utskrevet hjertemedisiner på blå resept. Med tanke på alle pårørende som også berøres, preger sykdom i hjerte, hjerne og kretsløp livene til en stor andel av den norske befolkningen.

Jørgen Gravning.
Jørgen Gravning. Vis mer

På tross av store behandlingsmessige framskritt er dette fortsatt den sykdomsgruppen som tar flest liv på verdensbasis. Hvert tredje dødsfall, skjer på grunn av sykdom i hjerte, hjerne eller kretsløp.

I år er det 390 år siden William Harvey beskrev hjertet som en pumpe i et lukket kretsløp. Frem til 1628 var det en rotfestet forestilling at hjertet var sentrum for følelser, tanker og handlinger. Helt fra de første nedtegnelsene om hjertet, om lag 3500 år før vår egen tidsregning, trodde man at hjertet var «sete for sjelen».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fortsatt lever de tidlige antakelsene om hjertets funksjon i beste velgående, gjennom både språklig og kulturell symbolikk. Mange av oss heiet fram laget i vårt hjerte under årets fotball-VM, og ut på nyåret er det igjen tid for å feire våre forelskelser på «alle hjerters dag».

Men det er kunnskapen om hjertets faktiske funksjon som ligger til grunn for den utrolige utviklingen vi har sett innen forebygging og behandling av hjerte- og karsykdommer.

Foto: Vedis Vik
Foto: Vedis Vik Vis mer

Det var den eksplosive økningen av dødelige hjerteinfarkt i årene etter andre verdenskrig som satte oss på sporet av at det var mulig å forebygge hjerte- og karsykdommer. Takket være store befolkningsundersøkelser ble en rekke risikofaktorer identifisert.

I dag vet vi mye om hvordan hjerte- og karsykdommer kan forhindres. I tillegg kan vi tilby avansert utredning og behandling når sykdommen rammer. Siden 1970-tallet har dødeligheten ved akutt hjerteinfarkt falt med over 70 prosent.

Fremdeles får rundt 14.000 nordmenn hjerteinfarkt hvert år. Nesten like mange får hjerneslag. Siden fellesnevneren for de fleste av disse sykdomstilfellene er såkalt åreforkalkning, kan du oppnå en «Kinderegg-effekt» for helsen din ved enkle grep. Med denne enkle huskeregelen kan du ta vare på hele kretsløpet ditt:

K for kolesterol. Det vitenskapelige grunnlaget for sammenhengen mellom høyt kolesterol og hjerte- og karsykdommer er enormt. Ved å ta en blodprøve kan kolesterolverdiene dine bestemmes.

Vi regner med at mer enn tjue tusen nordmenn har tilstanden familiær hyperkolesterolemi, en arvelig tilstand som gir høyt kolesterol allerede i barneårene og disponerer for hjerte- og karsykdom i ung alder. Foreløpig kjenner vi til bare om lag en firedel av tilfellene.

Disse pasientene, og alle som har gjennomgått et hjerteinfarkt eller hjerneslag, anbefales å bruke kolesterolsenkende medisiner, i tillegg til en omlegging av kostholdet.

R for røyking. Vi regner med at røyking fortsatt forårsaker mellom 700 og 800 hjerterelaterte dødsfall i Norge hvert år. Mens du kan redusere sjansene for kreft ved å trappe ned på antall sigaretter, er det mye som tyder på at du må slutte helt for å forhindre hjerteinfarkt. Om du ikke røyker allerede, så for all del – ikke begynn.

E for ernæring. Begynn med å spise litt sunnere. Kostholdsendringer må skje gradvis, hvis vi skal lykkes med varige endringer. Spis fisk minst én gang i uken, helst to. Bytt ut smør med olje eller myk margarin. Skjær opp frukt og grønnsaker og spis det som mellommåltid. Drikk vann når du er tørst. Så kan du heller kose deg litt ekstra i helgen.

T for trykkontroll. Kjenn blodtrykket ditt. Høyt blodtrykk øker risikoen for både hjerneslag, hjerneblødning, hjerteinfarkt og nyresvikt. Effektiv blodtrykksbehandling kan redusere risikoen for hjerteinfarkt og hjerneslag med hele 60 til 80 prosent.

S for sukker. Måling av langtidsblodsukker kan avsløre både diabetes type II, og forstadier til dette. Diabetes dobler risikoen for hjerte- og karsykdom. Derfor er det så viktig at sykdommen oppdages før man innlegges med hjerteinfarkt. De seinere årene har det kommet nye medisiner for behandling av diabetes type II, som ikke bare senker blodsukkeret men også reduserer risikoen for hjertesykdom og øker overlevelsen.

LØP for livet. Gå om du må, om så bare lite grann – om du kan. Fysisk aktivitet har stor betydning for både din fysiske og psykiske helse. Din fysiske form betyr noe for hvor lenge du lever. Trolig skal det ikke mer til enn fem til ti minutters daglig jogging eller én økt med høyintensitetstrening i uken, for å forlenge livet. Enhver form for aktivitet er bedre enn ingen aktivitet. Det er viktigere å være fysisk aktivitet enn å gå ned i vekt.

Ved enkle grep kan du ta litt bedre vare på det fantastiske hjertet ditt. Sannsynligvis kunne så mye som åtte av ti hjerteinfarkt vært unngått ved forebyggende tiltak.

Kunnskap om egen hjertesykdom og hvorfor behandlingen virker, vil i mange tilfeller motivere til å endre livsstil, trene, gå til kontroller og ta medisinene sine. Derfor er budskapet i et lite kunstverk på et fortau i New York City så utrolig viktig. Ved å følge rådet som ble gitt oss allerede i Salomos ordspråk i Bibelen, kan vi leve både lenger og bedre: «Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det.»

Kunnskap er helse. Gratulerer med hjertedagen!

Kronikkforfatteren har skrevet boken «Ditt fantastiske hjerte – med eller uten flimmer og smerte».