Hippest i Hollywood

CANNES (Dagbladet): De er noe av det hippeste Hollywood kan by på. Selv byr de på svart-hvitt. Coen-brødrene er tilbake med en ny supercool film med Billy Bob Thornton i hovedrollen som en litt for lur frisør.

Den heter «The Man Who Wasn't There» og er i svart-hvitt. Året er 1949, bildene minner om datidas filmer - med Thornton som vanlig mann og antihelt; han mistrives i de fleste situasjoner, sier knapt et ord, røyker i ett sett, har de smaleste øynene siden Clint Eastwood og den tøffeste hatten siden Humphrey Bogart.

Hjemmekjær

- Når du får slike klær på deg og putter røyken i kjeften, så føler du deg som Bogart med en gang, sier Thornton.

- Og han trives du som?

- Denne rollen ligger nært opp til den jeg selv er. Jeg aner heller ikke hva som skjer omkring meg. Eller hvorfor jeg er der jeg er. Nå skulle jeg helst vært hjemme sammen med kona (Angelina Jolie) og ungene mine. Jeg blir nervøs av å måtte gå i dress på røde løpere.

Cannes viktig

Men Joel og Ethan Coen til Cannes. De fleste av deres store suksesser har vært lansert her.

- Cannes er veldig viktig for oss og vi er takknemlige for å ha fått vist filmene våre her. Det er helt avgjørende for vårt europeiske publikum, som vi er avhengige av.

- For svart-hvite filmer er ikke tingen i USA?

- Nei, der er de helt skrekkslagne når noe ikke går i farger, sier Joel Coen.

Selv er han selvsagt like skrekkslagen over det meste som kommer i farger fra Hollywood.

Sære filmer

Thornton er heller ikke særlig stolt over å ha spilt i «Armageddon».

- Den er no' dritt. Jeg hater den. Jeg gjorde det for å vise at jeg kunne spille en mann med dress og slips, fordi jeg trengte penger og de betalte godt.

- Aldri mer?

- Mine neste filmer blir så sære at ingen gidder å se dem. Jeg tror karrieren er på vei nedover. Men det er OK, for jeg gjør det jeg vil gjøre. Jeg vil skrive ei bok, spille i én film i året og lage musikk. Jeg kommer med ei plate seinere i år. Den likner på noe mellom Tom Petty og Leonard Cohen, sier Thornton.

Møtes på jobb

Coen-brødrene, derimot, fortsetter som før. De møtes på kontoret til vanlig arbeidstid og skriver på neste film. Privat treffes de sjelden, og det var på kontoret de fikk ideen til «The Man Who Wasn't There».

- Vi hadde en plakat fra en frisørsalong på veggen, med bilder av forskjellige hårsveiser. En dag tenkte vi på han som hadde klippet alle disse frisyrene. Hvordan føles det å stå hele dagen og klippe hår?

  • Uten å røpe for mye av handlingen kan vi avsløre at det for Thorntons rollefigur føles så kjedelig at han bestemmer seg for å gjøre noe drastisk med det.
TØFFE TYPER: Billy Bob Thornton, Ethan og Joel Coen er i Cannes for å lansere sin nye film «The Man Who Wasn't There».Foto: TOM MARTINSEN