Hipsterdokka fikk 1,3 mill følgere, men nå er barbieeventyret over

Flere protesterer mot det perfekte liv som vises i sosiale medier.

(Dagbladet): Instagram-profilen Socality Barbie tok verden med storm med sine estetiske bilder av en barbiedokke i trendy skryteomgivelser.

Prosjektet ble startet av en bryllupsfotograf fra Portland i USA som en parodi på alle bildene folk deler på Instagram.

1,3 mill følgere Prosjektet har blitt omtalt i nettaviser verden over, og Instagram-kontoen fikk etter hvert hele 1,3 millioner følgere.

- Jeg ville gjøre litt narr av alle de klisjéfylte bildene som herjer på Instagram, sa Socality Barbie-skaperen til Dagbladet.

Kvinnen bak profilen fortalte at hun vil være anonym for å gjøre kontoen mer spennende for både henne og følgerne.

Står fram med navn Nå står Darby Cisneros som fotograften heter, likevel fram med bilde og navn på egen Instagram-konto. Men hun melder samtidig at barbieeventyret snart er slutt.

- Jeg ville bare presentere meg selv og takke dere alle for å følge denne kontoen. Jeg begynte SB som en måte å gjøre narr av alle Instagram-trender som jeg synes var latterlige, skriver hun.

«Takk til alle jegerne der ute som gjør hippe bilder som dette mulig.» Foto: Socality Barbie / Instagram
«Jeg hadde «tilfeldigvis» med meg alt kaffeutstyret mitt på denne fjellturen. Jeg kan like godt lage en kopp kaffe på denne fjelltoppen som en hvilken som helst normal person ville gjort.» Foto: Socality Barbie / Instagram
«Noen ganger må man poste bildene opp ned for å få flere likes.» Foto: Socality Barbie / Instagram
«Gikk en tur i skogen i morges. Klarte ikke å motstå trangen til å plassere planteliv foran ansiktet mitt.» Foto: Socality Barbie / Instagram
«Å våkne opp klokken 10 var så verdt det for å få the perfekte lyset og tåken.» Foto: Socality Barbie / Instagram
Takker for seg.

Cisneros skriver at hun aldri hadde trodd kontoen skulle få så mye oppmerksomhet, og at hun er takknemlig for alle debattene kontoen har reist.

- Kontoen har åpnet døra til en rekke gode diskusjoner som: hvordan vi velger å presentere oss selv på nettet, hvor vanvittig langt folk er villig til å gå for å skape det perfekte Instagram-livet, og å stille spørsmål ved vår autentisitet og motiver, skriver hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cisneros mener at hipster-barbien har gjort den jobben hun skulle gjøre, og at hun derfor ikke lenger vil oppdatere Instagram-kontoen.

- Jeg tenkte aldri at dette skulle bli et langvarig prosjekt, sier Cisneros til nettstedet Wired.

Siden nettmagasinet omtalte Socality Barbie i september i år, eksploderte interessen og følgerantallet tok av. Cisneros har blitt overlesset av tilbudt, blant annet om en gratis promotur til Island, men at hun takker nå nei til slike henveldelser.

- Jeg har sagt alt jeg ville si med Socality Barbie, sier hun.

Flere trekker seg fra Instagram Darby Cisneros Instagram-slutt kommer rett etter at Instagram-stjerna Essena O'Neill valgte å trekke flere av sine bilder fra tjenesten.

Også hun vil nå protestere mot måten folk iscenesetter sitt liv i sosiale medier.

- Sosiale medier er en illusjon, skriver O'Neill på sin profil der hun hadde opparbeidet seg over 700 000 følgere.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram