IKKE LENGER BILENS BY: Oslo er ikke lenger bilens by. Det er Høyres og de borgerlige partienes fortjeneste. Trafikken som en gang dundret over Rådhusplassen og i Bjørvika ledes nå under bakken og vekk fra sentrumsområdene. Færre velger å bruke bil, og flere enn noen gang tar kollektivtransport, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB scanpix
IKKE LENGER BILENS BY: Oslo er ikke lenger bilens by. Det er Høyres og de borgerlige partienes fortjeneste. Trafikken som en gang dundret over Rådhusplassen og i Bjørvika ledes nå under bakken og vekk fra sentrumsområdene. Færre velger å bruke bil, og flere enn noen gang tar kollektivtransport, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB scanpixVis mer

Miljøbyen Oslo:

Historieløst av Dagbladet

Færre kjører bil og flere reiser kollektivt i Oslo. Disse resultatene skyldes politiske prioriteringer og tiltak som de borgerlige partiene i Oslo systematisk har gjennomført.

Meninger

Dagbladet skriver 7. juni at Oslo ikke lenger er bilens by. Det stemmer. Det Dagbladet ikke har fått med seg er at det er Høyres og de borgerlige partienes fortjeneste. Trafikken som en gang dundret over Rådhusplassen og i Bjørvika ledes nå under bakken og vekk fra sentrumsområdene. Færre velger å bruke bil, og flere enn noen gang tar kollektivtransport.

Disse resultatene skyldes politiske prioriteringer og tiltak som de borgerlige partiene i Oslo systematisk har gjennomført.

Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen
Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen Vis mer

Da AP og MDG tok over byrådsmakten i Oslo i 2015, overtok de også et av verdens beste og mest miljøvennlige kollektivtilbud.

Da Høyre styrte sørget vi nemlig for at kollektivtilbudet gjennom hyppigere avganger og lavere pris på månedskortet ble så godt at stadig flere valgte det. Samtidig ble Lørenbanen bygd ut og Holmekollbanen og Østeråsbanen oppgradert til Metro-standard.

Resultatet var at kollektivtrafikken fra årtusenskiftet til 2015 økte med 52 prosent. Tilsvarende var det 6 prosent færre kjøretøy som passerte bomringen i 2015 enn i 2007, og det til tross for at Oslo og omegn i samme periode opplevde en befolkningsvekst på 20 prosent. Det borgerlige byrådet foreslo også den store trikkeanskaffelsen som sikrer at Oslo får 87 splitter nye trikker innen 2024.

Det er også verdt å nevne at Oslo og Akershus de siste fire årene har fått 620 prosent mer penger av staten til drift av kollektivtrafikken enn under de fire siste årene Jens Stoltenberg var statsminister. Dessverre var noe av det første Ap/MDG byrådet gjorde, å kutte i bevilgningene til kollektivtrafikken. Og selv om de senere har økt bevilgningene igjen, har de konsekvent satset mindre på kollektivtrafikken enn Høyre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Parallelt med kollektivsatsningen la Høyre bedre til rette for gående og syklister i sentrum. I 2015 la det borgerlige byrådet frem Sykkelstrategien, en plan for utvidelse og forbedring av sykkelveinettet i Oslo som skal gjøre det attraktivt for flere å sykle. Vi etablerte også bysykkelordningen, et svært populært tiltak som reduserer bilkjøring og er mobilitetsfremmende.

I forrige bystyreperiode sørget vi for at gå- og miljøgatene i Torggata og Ruseløkkveien ble etablert. Da vi gikk av, var også Olav Vs gate og Øvre Slottsgate klare til å bli ombygd til gågater. Ap/MDG-byrådet har av uforståelige grunner foreløpig ikke fulgt opp dette. Så langt har de gitt byen utekontorer og gateprikker, men ikke en eneste meter ny gågate.

Nå er vi lei av å vente. Høyre, Venstre og KrF har derfor foreslått å utvide gå- og miljøgatenettet i sentrum. Etter mønster av Torggata vil vi for eksempel bygge om Kirkegata, Eventyrbroen og Markveien. Det vil skape en sammenhengende forgjengertrase fra Øvre Grünerløkka til Kvadraturen. Det kan utvikle seg til et spennende svar på Strøget i København.

Vi ønsker også å etablere en sammenhengende trasé for myke trafikanter fra Aker brygge til St. Olavs plass. Forslaget innebærer en dobling av gågatenettet i Oslo. Bilen stenges ikke helt ute fra bykjernen, men det bygges flere gater som er tilrettelagt for gående og syklende.

Dette mener altså Dagbladet er tamt. Det er ikke bare oppsiktsvekkende historieløst, men vitner om forkjærlighet for politiske løsninger som tar i bruk forbud og tvang fremfor å stimulere stadig flere til å ta miljøvennlige valg,

Høyre vil at Oslo skal være en by for alle innbyggerne, også for dem som er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå opp. Byrådets fjerning av parkeringsplasser for funksjonshemmede rundt Rådhuset er ekskluderende og foreløpig siste eksempel på en politikk som ikke tar hensyn til innbyggeres ulike behov.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook